Forside * Featured

Prøvekørt: Volkswagen ID.7 Tourer GTX

- 35
Foto: recordere.dk

Volkswagen ID.7 Tourer GTX – teknisk gennemført men med enkelte irritationsmomenter

Med ID.7 Tourer GTX bygger Volkswagen videre på en lang tradition for rummelige og komfortable biler i den øvre mellemklasse. Hvor Golf har været folkebilen og Passat den foretrukne firmabil for mange, søger ID.7 at forene arven fra disse modeller med en fuldelektrisk drivlinje og moderne teknologi. ID.7 er det mest ambitiøse køretøj i VWs elektriske ID.-serie til dato og taler direkte ind i det segment, hvor kunder tidligere valgte diesel-Passater, benzin-Superber og firmaleasede A4’ere.

Stationcar-varianten – ID.7 Tourer – viderefører Volkswagens stærke tradition for praktiske og fleksible familiebiler, og i GTX-versionen tilføjes desuden firehjulstræk, sportslig profil og ekstra udstyr.

Annonce:

Volkswagen har med ID.7 Tourer GTX sat et markant præg på den elektriske æra ved at kombinere avanceret teknologi, rummelighed og innovative designvalg med karakteristisk tysk præcision. Denne test forsøger at give et blik på bilens kabine, køreegenskaber samt de praktiske detaljer og tilvalg, som gør den til en interessant kandidat i den moderne elbilsegment.

Foto: recordere.dk

Kabinen

ID.7 Tourer GTX fremstår som et velgennemtænkt og æstetisk tiltalende køretøj, hvor den typiske Volkswagen-ånd skinner igennem. Cockpittet er designet med en klar opdeling, hvor alle fysiske knapper er logisk grupperet. På venstre side kan man nemt betjene vinduer, spejle, opvarmning samt afisning – alt sammen med imponerende tysk grundighed. Ligeledes er funktionerne omkring fartpiloten samt lyd og infotainment samlet på dedikerede områder, hvilket skaber et roligt og overskueligt miljø.

Infotainmentsystemet er væsentligt forbedret i forhold til tidligere ID-modeller. Den 15-tommer store skærm reagerer hurtigt og har en mere intuitiv brugerflade. Navigation og menuopbygning virker langt mere moden og gennemtænkt – et klart fremskridt, hvis man har haft fingrene i tidligere udgaver fra ID.3 og ID.4.

Dog er der stadig problemer, fx med stemmestyringen, som spiller en større og større rolle i en bil af denne kaliber. Systemet har svært ved at forstå dansk og reagerer inkonsekvent. Sammenlignet med moderne AI-assistenter som ChatGPT føles bilens stemmestyring håbløst gammeldags og utilstrækkelig – både i funktion og i sprogforståelse.

Kabinen rummer også visuelle detaljer, der vil glæde designbevidste brugere: diskrete lyssignaler hjælper føreren med at navigere og giver subtil feedback under kørsel. Det raffinerede lysspil omkring instrumentering og døre trækker klare paralleller til Audi og Mercedes’ premiumdesigns, men holder sig stadig i Volkswagens mere afdæmpede formsprog. Og varme i rattet er bare så fedt.

En praktisk, men delvist kontroversiel beslutning er kombinationen af kun to vinduesknapper og en tredje knap til at skifte mellem for- og bagruder. Det er en besparelse på hardware, som kan forvirre nye brugere. Det samme gælder den minimalistiske tilgang til fysiske knapper på klimaanlægget, der nu hovedsageligt styres via trykskærm. En fejlindstilling af blæseren kræver flere menunavigationer og kan i praksis blive til en distraktion under kørsel. Skal jeg virkelig køre ind til siden, stoppe bilen og få finde, hvor jeg indstille den pokkers temperatur ordentligt?

På lydsiden skuffer ID.7 desværre slemt. Højttalersystemet er under middel – selvom højttalerne er det velprofilerede Harman Kardon. Højttalerne lyder dårligt, især diskanten er ulden og rodet. Også radiomodtagelsen svag og de forskellige notifikationslyde, som eksempelvis ved justering af volumen, er næsten generende. Oveni dette larmer klimaanlægget lidt for meget – selv ved laveste indstilling – hvilket gør kabinen mindre rolig, end man kunne forvente i denne prisklasse.

Foto: recordere.dk

Køreegenskaber og undervogn

Når det kommer til vejgreb og styrerespons, leverer ID.7 Tourer GTX en køreoplevelse, der matcher premiumsegmentet. Det progressive styretøj føles skarpt og præcist – både under trepunktsvendinger og på motorvejskørsel – og undervognen balancerer komfort og sportslighed på imponerende vis. Den elektriske drivlinje leverer sine 340 hk uden dramatik, men med fasthed og forudsigelighed.

Komforten forbliver høj – både takket være bilens lave støjniveau under kørsel og undervognens evne til at absorbere ujævnheder. ID.7 er et oplagt valg til langture: Den er uanstrengt, støjsvag og stabil – også ved høj hastighed.

Batteristyring og effektivitet er ligeledes i top. Bilen kan forvarme batteriet før DC-opladning, hvilket i koldt vejr sikrer hurtigere ladehastighed og bedre batterihygiejne. Det er små detaljer som denne, der løfter oplevelsen i daglig brug.

Ydeevne og dynamik:

Dual-motor all-wheel-drive med en samlet effekt på 250 kW (340 HK) og et drejningsmoment på 560 Nm.

Acceleration fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og en elektronisk begrænset tophastighed på 180 km/t.

Design og æstetik

Udefra viderefører ID.7 det nye VW-designsprog med rene flader, afbalancerede proportioner og LED-lys, der ikke bare oplyser, men også iscenesætter bilen. Det integrerede logo i lysstriben for og bag er ikke bare stilrent, men fungerer som visuel signatur.

Tourer-udgaven er diskret i sin fremtoning – hverken aggressiv som en Taycan Sport Turismo eller så traditionel som en Passat Variant – men finder en elegant balance, der vil tiltale den brede midtergruppe.

Specifikationer og pris

ID.7 Tourer GTX Max+

  • Rækkevidde: 576 km
  • Ydelse: 340 HK
  • Ladeeffekt (AC/DC): 11 kW / 200 kW
  • Forbrug: 16,8 kWh/100 km
  • Ladetid (AC 0–100% / DC 10–80%): 9 timer / 26 min
  • Batterikapacitet (Netto/Brutto): 86 kWh / 92 kWh
  • Halvårlig CO₂-ejerafgift: 420 kr.
  • Vejledende pris: 596.995 kr.

Konklusion

Volkswagen ID.7 Tourer GTX er teknisk solid, visuelt gennemarbejdet og leverer fremragende køreegenskaber. Den er velegnet til både hverdag og langtur og vil tiltale den visuelle og funktionelle type, der sætter pris på moderne design og diskret luksus.

Men den audiælle bruger bliver skuffet: lydbilledet halter, og stemmestyringen lever slet ikke op til tidens standarder. Touch-betjeningen af klima og små, men irriterende designvalg, forstyrrer helhedsoplevelsen. Alligevel står bilen stærkt i sin klasse – og især som en elektrisk stationcar er den svær at slå til prisen.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.