Forside * Featured

Test: Sharp KT4 elløbehjul

- 3
Foto: recordere.dk

De fleste kender nok mest Sharp for deres tv. De har imidlertid også kastet sig over transportmidler. Vi har testet et af deres elløbehjul.

Indrømmet, jeg havde før denne test, ikke set et Sharp elløbehjul før. Mærket, er for mig i hvert fald, mest kendt for deres fjernsyn. Men rent faktisk, har de en mindre hær af elløbehjul i stald. Vi har kigget på deres KT4 model.

Design og funktionalitet

Ud af pakken, kan jeg godt lide selve stilen på elløbehjulet. Det ser flot ud. Løbehjulet er holdt i armygrøn og med røde detaljer på kabler og ved bremserne. Det forsøger på den måde, at se lidt mere råt ud. Frontpinden fra forhjul til styr er ydermere ret kraftigt, hvilket giver det et lidt mere “maskulint” look om du vil.

Annonce:

Fodpladen er hvid og bred nok til, at du kan stå med fødderne ved siden af hinanden (de rager en smule ud over siden dog), hvilket er rart, på de lidt længere ture. Det siger næsten sig selv, at den hvide fodplade ret hurtigt bliver grim at se på og selvom det ser smart ud med hvid, havde en mørkere farve, uden tvivl været mere praktisk.

Foto: recordere.dk

Elløbehjulet er naturligvis forsynet med lovpligtige reflekser, blinklys i håndtagene, som dog er lidt for svære at se i brug, i hvert fald i dagslys, ringeklokke, ledlys osv. En smart detalje er, at baglyset blinker når du bremser, hvilket gør det mere synligt. Derudover er pæren, der lyser frem, overordentlig kraftig og ganske brugbar ved kørsel i mørke.

Baghjulet er godt affjedret, hvilket giver en rigtig behagelig køreoplevelse, hvor selv de værste bump ikke generer. Løbehjulet bremser takket være skivebremserne også rigtig godt.

Til gengæld savner jeg en form for autopilot. På styret sidder en knap der skal vippes, for at løbehjulet kører. Den del er helt normal på løbehjul, men hvor mange andre løbehjul har en funktion, hvor løbehjulet efter nogle sekunder selv holder farten, til du enten bremser eller igen trykker på gasknappen, ja der skal man her hele tiden holde knappen inde. Det lyder fjollet, men ved længere ture, får man simpelthen ondt i tommelfingeren af at holde knappen nede.

Foto: recordere.dk

Lidt klodset

Løbehjulet kan foldes sammen, hvis det skal ombord i toget eller i bagagerummet på bilen. Det foregår ved, at man først udløser en knap for fronten, hvorved frontpinden kan lægges ned langs løbehjulet. Endelig skal man låse frontpinden fast på bagskærmen.

Det fungerer fint, men jeg har oplevet andre løbehjul, der løser dette smartere og med løsninger, der bl.a. selv klikker frontpinden fast. Et par enkelte gange har jeg desuden oplevet at løbehjulet klikkede ud af sikringen når man bar det, hvilket ikke er specielt rart.

Påtænker du at have løbehjulet liggende i bagagerummet på bilen, så skal du være opmærksom på, at Sharps KT4 ikke har mulighed for at klappe håndtagene ind, når løbehjulet klappes sammen. Det betyder i praksis, at løbehjulet fylder ret meget og ikke er helt så handy, som man kunne ønske.

Endelig gør det lidt kraftige design, at vægten er oppe på omkring 21 kg, hvilket ikke er det tungeste løbehjul på markedet, men bestemt heller ikke det letteste.

Foto: recordere.dk

Sammenholdt med den kraftige frontpind, så er det ikke lige et løbehjul man bare smækker sammen og bærer rundt på i en hånd. I hvert fald ikke længere tid ad gangen.

På styret kan du på en skærm se al den information du har brug for. Hastighed, “gear”, antal kørte kilometer, og naturligvis hvor meget batteri der er tilbage. Derudover kan oplade mobilen via det indbyggede usb-stik. Sharp har også en app, hvorfra du kan se, hvor meget batteri der er på løbehjulet, inden du skal afsted.

Sharp KT4 har 3 gear og kører ikke over de påbudte 20 kmt. Personligt har jeg svært ved at se, hvad de to første gear skal bruges til. Den laveste er i gå tempo, mens gear to er en lille smule hurtigere, men stadig ret langsomt. Gear 3 er de 20 kmt og den hastighed, jeg vil tro de fleste vil køre

Gør du det, skal du være forberedt på, at batteriet drænes forholdsvist hurtigt. Sharp lover nogle steder 35 km på en opladning, andre steder 40 km. Jeg ved ikke hvilke forudsætninger den måling er foretaget under. Hastighed, person på løbehjulet, vægt, medvind, bakker, alt spiller ind.

Testen her blev foretaget ved 7 graders varme på flad vej og med undertegnede, der vejer omkring 89 kg, samt med fuld smæk på hastigheden. I mit tilfælde blev det omkring 15 kilometer, hvilket må siges at være langt fra det producenten lover.

Foto: recordere.dk

Konklusion

Udseendet på Sharp KT4 fejler ikke noget. Det ser godt ud og trykker på de rigtige visuelle knapper synes jeg. Det lever op til lovgivningen herhjemme og er ganske behageligt at køre på. Det lader rimelig hurtigt op er bygget ordentligt. På den måde er det et fint løbehjul. Men det har nogle mangler synes jeg.

Jeg at styret kan klappes mere sammen, når man bærer rundt på det (hvis du er stærk nok til det), eller vil have det i bagagerummet. Og jeg savner autopilot og en længere rækkevidde, end det jeg målte under testen. Om Sharp KT4 er noget for dig, ved du bedst selv, men jeg ville overveje alternativer, alt efter, hvilket behov du måtte have.

Annonce:
ANMELDELSE KONKLUSION
Karakter
test-sharp-kt4-elloebehjulUdseendet på Sharp KT4 fejler ikke noget. Det ser godt ud og trykker på de rigtige visuelle knapper synes jeg. Det lever op til lovgivningen herhjemme og er ganske behageligt at køre på
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.