Forside * Featured

Test: NIO EL7 – En fremtidsbil fra Kina, men er softwaren med?

- 11
Nio EL7. Foto: Nio

NIO EL7 er en af udfordrene på elbilmarkedet i 2025. Vi har kigget på den

Hvis man i 2010 havde spurgt, hvor fremtidens elbiler ville komme fra, ville få have peget på Kina. Men i 2025 er det netop Kina – og NIO i særdeleshed – der udfordrer det etablerede elbilmarked med noget, der ligner rendyrket science fiction.

Vi har prøvekørt den mellemstore SUV NIO EL7 – en model, der ikke bare imponerer på teknik, design og kabinekomfort, men også sætter en ny standard for, hvad vi kan forvente af elbiler, når det gælder software og digital arkitektur.

Annonce:

Det er samtidig en bil, der placerer sig midt mellem den mindre NIO EL6 og den større EL8 – og bygger videre på den platform og det DNA, som NIO har arbejdet på siden ES8 og ES6 satte dem på verdenskortet i 2018-19.

Nio EL7. Foto: Nio

Design og format: SUV’en fra fremtiden

NIO EL7 er ikke bange for at ligne en bil fra en anden verden. Designet er glat, futuristisk og aerodynamisk. De skjulte dørhåndtag, LED-lysstriber, radarsensorer og LiDAR på taget vidner om en bil, der er skabt med både mennesker og maskiner i tankerne.

Det er også en stor bil. EL7 er længere og bredere end mange af sine konkurrenter i SUV-segmentet, og det mærkes både visuelt og i kabinen. Bagsædepladsen er formidabel, og bagagerummet rummer rigeligt til både barnevogn og feriekufferter. Det hele oser af overskud og plads – også til digital funktionalitet.

Interiør og kabineoplevelse: High-tech lounge

Kabinen er et af bilens største trumfkort. Alt er indrettet med henblik på komfort, ro og teknologi. Store, responsive skærme, minimal brug af fysiske knapper og omfattende personalisering af lys, lyd og sædepositioner.

Førersædet og passagersædet foran er begge elektrisk justerbare med memory-funktion. Samtidig kan man justere kørestil, affjedring, højde og køredynamik direkte i softwaren. NIO kalder det „driving modes‟, og man kan vælge mellem bl.a. Comfort, Sport, Sport+, Eco og en brugertilpasset „Custom‟.

NIO EL7 er uden gearstang, uden håndbremse og uden det typiske kaos af knapper – alt styres via de centrale displays og stemmestyring (hvis man tør).

Digital assistent: Nomi – nuttet, men nævenyttig

Midt på instrumentbrættet sidder Nomi – NIOs digitale AI-assistent med øjne og ansigt. Den følger dine øjne, drejer sig mod dig og forsøger at hjælpe. Konceptet er imponerende og sympatisk. I praksis er den dog… en smule belastende.

Stemmestyringen forstår ikke altid danske eller engelske kommandoer – og misforstår kommandoer om temperatur, navigation eller musikvalg. Man kan slå den fra, men det kræver et par klik og et „farvel Nomi‟, som i sig selv føles næsten uhøfligt.

Nio EL7. Foto: Nio

Infotainment og software: Egen platform – uden Apple og Google

Infotainmentsystemet i NIO EL7 er lynhurtigt, skarpt og flot. Både skærmopløsning og brugergrænseflade er i topklasse. Men der er en hage: bilen understøtter hverken Apple CarPlay eller Android Auto.

Det betyder, at du er låst til NIOs eget operativsystem og apps. Og her støder man på et typisk problem ved lukkede økosystemer: Udvalget er begrænset. Det meste virker, men man savner friheden til at bruge fx Google Maps, Spotify eller Apple Music direkte via telefonen.

Man kan tilgå musiktjenester og navigation via bluetooth, men det er ikke den samme dybe integration, som moderne bilkøbere forventer. Tesla har lidt af samme udfordring – men med en langt større brugerbase og udviklerinteresse.

Lydanlæg og medieoplevelse: Nærmest biograf

Lyden i NIO EL7 er vanvittig god. Et fuldt surround-anlæg med højttalere i både døre, tag og nakkestøtter leverer en akustisk oplevelse, der får selv korte ture til at føles som IMAX. Bass og diskant er fint afbalanceret, og rummet i kabinen er med til at skabe en tæt, men ikke kvælende lydoplevelse.

For en Recordere.dk-læser er det måske ikke på niveau med Bang & Olufsen i top-Audier – men det er tæt på. Og med en bedre brugergrænseflade kunne det her system være en reference.

Køreoplevelse og ydeevne: Glider som et spøgelse

NIO EL7 har adaptiv luftaffjedring og firehjulstræk. Den glider hen over vejen i Comfort-mode og smækker dig tilbage i sædet i Sport+. Accelerationen er voldsom: 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Det er lynhurtigt for en bil på over to tons.

Man mærker også tydeligt bilens evne til at analysere vejforhold, linjemarkeringer og bilernes position foran. Den semi-autonome kørsel fungerer fremragende. Sammenlignet med Audi og Peugeot er NIO’s lane assist og adaptive fartpilot langt mere præcis og mindre nervøs.

Nio EL7. Foto: Nio

Rækkevidde og batteriskifte: Helt unikt

NIO tilbyder ikke bare opladning via kabel, men også battery swap. Det er en teknologi, hvor man på udvalgte stationer (fx i Slagelse) kan få udskiftet sit batteri på under fem minutter. En robot løsner batteriet, erstatter det med et fuldt opladt ét, og man kører videre – uden ladekøer.

Det er en teknisk tour de force og giver NIO en konkurrencefordel, især til pendlere og firmakunder. Kombineret med appstyring, booking og realtidsdata om batteristationer, er det noget, der får Tesla til at ligne gårsdagens løsning.
Rækkevidden afhænger af batteristørrelse og kørestil, men i praksis oplevede vi mellem 450 og 520 km. Det er mere end godkendt.

NIO EL7 i kontekst: Hvad med EL6 og EL8?

EL7 placerer sig mellem den lidt mindre EL6 og den helt store EL8.

  • EL6 er lettere, mere agil og billigere, men har ikke samme plads eller raffinement i interiøret.
  • EL8 er en mastodont med plads til 6-7 personer og endnu vildere features – men også dyrere og tungere.

EL7 er guldzonen for mange brugere: nok plads, nok performance, masser af teknologi – og stadig rimeligt nem at parkere og manøvrere i byen.

Nio EL7. Foto: Nio

En bil med karakter – og lidt kant

NIO EL7 er ikke en bil for alle. Det er en bil for dem, der er nysgerrige, teknikglade og ikke bange for at køre i noget, der ikke er allemandseje (endnu).

Det er en bil med karakter – på godt og ondt. Kabinen og køreegenskaberne er i topklasse. Infotainment og AI-assistenten har charme – men kræver tilvænning og tålmodighed.

Den manglende Apple CarPlay/Android Auto-integration er en begrænsning, men hvis man kan leve med det, er EL7 en bil, der overgår forventningerne.

Og så er der batteriskiftet. Et teknologisk trumfkort, der potentielt ændrer hele samtalen om opladning og rækkevidde. Hvis NIO får udbredt det system, kan de blive den mest disruptive aktør på elbilmarkedet siden Tesla.

NIO EL7 er ikke bare en bil. Det er et blik ind i den mobilitet, vi (måske) alle sammen kommer til at leve med om få år.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.