
Europæiske forbrugermyndigheder griber ind over for spiludviklere, der overtræder markedsføringsreglerne i forbindelse med salg af virtuelle penge og genstande i computerspil.
Europæiske forbrugermyndigheder har intensiveret deres indsats mod computerspil, der tilbyder køb af virtuelle penge og genstande, for at sikre overholdelse af markedsføringsreglerne. Det fortæller Forbrugerombudsmanden i en udmelding.
EU’s netværk af forbrugerbeskyttende myndigheder (CPC) har kontaktet relevante aktører i spilbranchen og indført nye retningslinjer for markedsføring af virtuelle valutaer i spil.
Som en del af denne indsats har CPC meddelt den svenske spiludvikler Star Stable Entertainment, at virksomheden overtræder flere EU-forbrugerregler.
Specifikt er det blevet påpeget, at det er ulovligt direkte at opfordre børn til at købe virtuelle genstande eller til at overtale deres forældre eller andre voksne til at foretage sådanne køb.
Derudover skal virksomheder undgå at lægge pres på børn gennem tidsbegrænsede tilbud på virtuelle elementer i spil. Forbrugerne skal også klart og tydeligt informeres om køb og brug af virtuelle penge for at undgå vildledning, især når spil er målrettet børn.
Desuden er det spiludviklerens ansvar at sikre, at influenter tydeligt oplyser om kommercielle hensigter i deres markedsføring, især når den er rettet mod børn.
De nye CPC-retningslinjer fastlægger minimumskrav for køb og brug af virtuel valuta, herunder klar prisangivelse og information før køb, undgåelse af at presse forbrugere til at købe virtuel valuta, respekt for forbrugernes fortrydelsesret og særlig hensyntagen til sårbare forbrugere, især børn.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen understreger vigtigheden af disse tiltag:
“Når virksomheder udvikler spil, hvor de inde i spillet sælger virtuelle elementer, så skal markedsføringen af de virtuelle elementer naturligvis overholde markedsføringsreglerne. Det gælder også, selv om markedsføringen foregår inde i selve spillet.”