Forside * Featured

Viaplay klar til reklamer på det ‘reklamefrie’ abonnement

- 38

Viaplay-reklamer i det ‘reklamefri’ abonnement skaber utilfredshed blandt abonnenter

Flere Viaplay-kunder i Norge har reageret negativt på, at de nu oplever reklamer i deres abonnementer, selvom de har betalt for en pakke, der burde være fri for reklamer. Debatten tog fart, efter en bruger på Reddit delte sin frustration over at skulle se en seks sekunders reklame, inden han kunne starte en film eller serie på platformen. Det skriver tek.no

Annonce:

Dette har fået flere abonnenter til at stille spørgsmålstegn ved Viaplays forretningsmodel og gennemsigtigheden i deres abonnementstyper. Flere giver udtryk for, at når de specifikt betaler for en tjeneste uden reklamer, burde der slet ikke være nogen former for reklameindslag – heller ikke korte sponsorater eller kommercielle budskaber.

Forbrugerråd: “Reklamefri bør betyde reklamefri”

Thomas Iversen, jurist hos norske Forbrukerrådet, har også kommenteret sagen. Han påpeger, at hvis en virksomhed lover et reklamefrit produkt, skal det også være tilfældet i praksis.

“Hvis du betaler for en tjeneste uden reklamer, bør der ikke være nogen – selv om det kun er en lille smule”, skriver han og fortsætter: “Hvis det reklamefri abonnement faktisk har reklamer, kan det ikke rigtig kaldes ‘reklamefrit’. Viaplay bør rydde op her, enten ved at skære de seks sekunders reklame væk eller ved at mærke abonnementet korrekt”.

Han understreger, at Viaplay enten bør fjerne de seks sekunders reklamer helt eller tydeligt informere kunderne om, at visse former for reklamer stadig kan forekomme – også i de dyreste abonnementspakker.

Viaplay reagerer

Viaplay har reageret på kritikken ved at henvise til deres abonnementsvilkår. De fortæller at de ikke har lovet et reklamefrit produkt. Ifølge dem fremgår det tydeligt, at “alle abonnementer kan indeholde sponsorering og andre kommercielle budskaber.” Selskabet erkendte dog overfor tek.no, at denne information muligvis ikke har været synlig nok for kunderne, og de har opdateret deres hjemmesider for at gøre vilkårene endnu tydeligere.

Nu er der en tekst i bunden af de sider hvor der vises tilgængelige abonnementer. Her står nu: “Alm. reklameblokke vil indgå i live-tv uanset pakke. Reklamer kan vises før, under og efter indhold. Der vises ikke reklamer før og i børneindhold”. Teksten her er fra den danske Viaplay. Så selvom vi endnu ikke har mødt de 6-sekunders reklamer på den danske Viaplay, så er tjenesten klar til det her også.

Viaplay kundeservice har svaret brugeren på Reddit, at de reklamer kun udsendes foran de serier og film som er produceret af Viaplay selv.

Streamingkrigen og forbrugerens forventninger

Sagen har vakt debat i Norge om, hvordan streamingtjenester præsenterer deres abonnementer. Forbrugere er blevet vant til forskellige abonnementsmodeller, hvor nogle inkluderer reklamer til en lavere pris, mens dyrere pakker ofte lover en reklamefri oplevelse.

Viaplays model viser dog, at grænsen mellem “reklamefri” og “delvist reklamefri” kan være flydende. Hvis kunder betaler for det de tror er en reklamefri oplevelse, men stadig får vist sponsorindslag, kan det skabe mistillid.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.