Podimo har nu passeret en million betalende abonnenter globalt. Gennem investeringer i lokale talenter og skræddersyet indhold til hvert marked oplever platformen fortsat vækst.
Podimo arbejder på at skabe et dynamisk podcast-økosystem, der giver podcastere bedre muligheder for indtjening og rækkevidde, samtidig med at lytterne får adgang til eksklusivt og kurateret indhold.
Siden starten i Danmark i 2019 har Podimo ekspanderet til seks markeder i Europa og Latinamerika. Væksten drives af lokalt markedskendskab og strategiske opkøb, blandt andet af Dag en Nacht Media og Tonny Media i Holland samt det danske Podads. Podimo er allerede profitabel i tre markeder og forventer yderligere vækst inden 2025.
Morten Strunge, CEO og medstifter af Podimo, ser milepælen som en bekræftelse på virksomhedens strategi. Han understreger, at investering i lokalt indhold og tætte relationer til indholdsskabere har været afgørende. Han påpeger også, at en abonnementsmodel for podcasts er blevet en levedygtig forretning, og at en million abonnenter kun er begyndelsen.
Vækst uden for Norden
Podimo oplever særlig fremgang uden for Norden, især i Holland, hvor platformen blev lanceret for 2,5 år siden og allerede er profitabel. En stor del af abonnenterne kommer fra markeder uden for Norden, hvor indtægterne pr. lytter er markant højere end ved traditionel podcast-annoncering. Ifølge Strunge går disse indtægter direkte til podcasterne og understøtter udviklingen af nyt indhold.
Podimo har investeret i brugeroplevelsen, hvilket har øget de lyttede timer i Danmark med 32 % i 2024. Gennemsnitsbrugeren tilbringer nu 20 timer om måneden på platformen fordelt på tre eksklusive shows. Ifølge DR’s Medieudviklingen 2024 er Podimo blandt Danmarks tre største podcasttjenester. Virksomheden arbejder også på nye community-funktioner, der styrker interaktionen mellem lyttere og podcastere gennem kommentarer, emojis og afstemninger.