Spotifys Music Pro-abonnement skulle blive testet og rullet ud i løbet af 2025. Men vi har hørt lignende rygter i otte år nu.
I alt ni nyheder her på Rec.dk proklamerer, at NU er Spotifys ”HiFi”-abonnement ved at være klar. Den første bragte vi helt tilbage i 2017. Det betyder, at vi i otte år har ventet på at Spotify kommer på niveau med sine konkurrenter, når det gælder selve lydkvaliteten i selskabets musikstream.
I fire af disse otte år har Spotify endda holdt os hen, for det var nemlig tilbage i 2021, at en stort anlagt nyhedspræsentation med super-popstjernen Billie Eilish annoncerede Spotify HiFi helt officielt. Men denne tjeneste dukkede aldrig op, og nu tyder meget på, at det slet ikke sker.
Det er derfor med tilbageholdt åndedræt, at vi nu bringer en tiende nyhed om at Spotify står foran at lancere et abonnement med højere lydkvalitet som en af trækplastrene. Det er Bloomberg, der har talt med kilder tæt på Spotify, som bringer nyheden, så i det mindste er der ikke tale om en eller anden blog eller et rygte på sociale medier.
Businessmediets kilder bekræfter tidligere rygter om, at Spotify HiFi-abonnementet er dødt. Det nye abonnement kommer i stedet til at være et slags abonnement for superfans, der ud over musik i en højere kvalitet også kommer til at byde på andre features, som fans er villige til at betale ekstra for.
Music Pro for superfans
Abonnement skulle, som vi tidligere også har skrevet om, komme til at hedde ”Pro”, men ikke ”Spotify Pro”. ”Music Pro” skulle i stedet blive navnet, formentlig for at gøre det helt tydeligt, at abonnement ikke har noget med Spotifys tilbud indenfor podcasts og e-bøger at gøre.
Kilderne har ikke afsløret noget om det tekniske, men siger, at Spotify regner med at rulle abonnementet ud hen over 2025. Abonnementet skulle blive lanceret senere på året, og dets forskellige features skulle så blive testet og siden tilføjet med nogle måneders mellemrum. Der vil derudover være forskel på, hvornår de enkelte territorier får de forskellige features.
Ud over højere lydkvalitet (og igen, vi ved ikke, om dette kun indebærer lossless-musik eller også inkluderer hi-res) indeholder Pro-abonnementet også en remix-funktion. Som rygtesmedene har nævnt tidligere, vil brugerne ved hjælp af AI kunne mixe flere sange sammen og dermed lave lange, sammenhængende beat-mix som en anden klub-DJ.

En anden feature ved abonnementet er muligheden for at købe koncertbilletter gennem Spotify, sådan at superfans kan få tidlig adgang til billetkøb eller kan købe billet til f.eks. VIP-områder under koncerten.
Der forhandles stadig
Der er dog grund til at slå koldt vand i blodet hvad alle tre features angår, for Spotify forhandler angiveligt stadig med de store, internationale koncertarrangører, og aftalen med mindst ét af de tre største musik-labels er også stadig under forhandling.
Kilderne synes dog at kende noget til den pris, som Spotify sigter efter at opkræve for Music Pro. Prisen i USA skulle ligge på 6 dollar, som lægges oven i den normale abonnementspris. Skal man give et slag på tasken bliver det nok i omegnen 50 kr. i Danmark, når skatter og afgifter kommer oven i, hvis ikke dollarkursen falder dramatisk mellem nu og selve lanceringen.
2024 var det første regnskabsår, hvor Spotify tjente penge på hele årsregnskabet, formentlig hjulpet af at selskabet året før fyrede en del medarbejdere og hævede abonnementsprisen. Samtidig oplevede Spotify sin største brugertilgang nogensinde i løbet af 2024, hvilket muligvis vurderes internt som et tilstrækkeligt solidt grundlag at lancere Pro-abonnementet på.