
Den i sin tid banebrydende streaming-enhed er nu ikke længere til salg hos Google. Dermed er Chromecast kun i live i form af de sidste enheder på lager ude i butikkerne.
Nu synger Chromecast for alvor på sit allersidste vers. Efter at Google i august lancerede Google TV Streamer stod det klart, at et af streaming-revolutionens mest kendte brands var på vej ud af sortimentet. Google sagde dog dengang, at Chromecast med Google TV fortsat ville være til salg, indtil lagrene var tomme.
Det tidspunkt ser nu ud til at være oprindet. I Googles officielle butik skriver Google nu, at Chromecast med Google TV ikke længere er tilgængelig. Det samme gør sig gældende i både den danske og den amerikanske butik.
9to5Google var det første medie, der fik øje på denne statusændring. Som de skriver, så var der så sent som i sidste uge stadig nogle modeller af Chromecast med Google TV i visse farver til salg i Googles amerikanske butik. Men nu er det altså heller ikke tilfældet længere.
Der er givetvis stadig nogle enheder tilbage på lagrene i såvel online som fysiske butikker. For eksempel kan der stadig findes Chromecasts på den amerikanske Amazon, inklusive brugte enheder og tredjegenerations Chromecasts.
En eksklusiv streamer-klub
På den tyske Amazon findes der stort set kun mystiske, kinesiske Chromecast-kloner. Hos Elgiganten og Power dukker Chromecast kun op, når kompatibiliteten er indbygget i TV’er og andre streamere, men et kig på Pricerunner afslører dog, at der stadig er onlinebutikker i Danmark, der har nogle på lager.

Med andre ord er låget på Chromecasts kiste smækket i, kisten er blevet båret ud på kirkegården og er blevet sænket ned i graven. Der mangler bare at blive hældt jord ovenpå, så graven kan blive lukket. Det sker efter 12 år med Chromecast som et af de få brands, der var forbundet med streaming-revolutionen.
Når man tænker over det, er der ikke ret mange streamingbokse, der for alvor har markeret sig under eget navn. Apple TV debuterede i 2007, men var en noget anden størrelse end de streamingbokse, vi kender i dag. Den første version af, hvad vi forstår ved en Apple TV-boks, var den anden generation, der dukkede op i 2010 og var baseret på en afart af iOS.
Samme år fik Apple TV konkurrence fra Roku, der kun har en lille markedsandel i Europa, men er en af de største streamingboks-navne på det amerikanske marked. I 2012 introducerede Google så Nexus Q ved sin I/O-konference, en kugleformet streamer, som vi, der deltog på konferencen, fik udleveret et eksemplar af.
Kovending på formfaktoren
Nexus Q kom dog aldrig på markedet. Google trak den efter en hel del kritik fra de journalister og udviklere, der havde fået den udleveret på I/O. Året efter, i 2013, kom firmaet så i stedet op med en streamer i et format, der helt droppede boks- (og kugle-)formatet og endte med at sætte nye standarder. Og det var Chromecast.
Den første Chromecast var en nøgle, der kunne sættes direkte i et HDMI-stik på TV’et og hvis eneste forbundne kabel var til strømmen. Dette format blev siden kopieret af både Roku og Amazon, hvis Fire TV-streamer blev introduceret i boks-formen i 2014. Dermed var markedet for streamingenheder delt op mellem Apple, Roku, Amazon og Google.

Andre virksomheder forsøgte sig. Ud over et hav af kinesiske bokse med ukendte navne lavede f.eks. NVIDIA sine SHIELD-streamere, der blev introduceret i 2015 i form af en boks og en lidt billigere, cylinderformet enhed. Disse er dog ikke blevet opdateret siden 2019.
Google forsøgte sig faktisk også med en decideret streamingboks (i puck-formatet), Nexus Player, fra 2014. Men Chromecast var så populær, at Nexus Player aldrig fik et ben til jorden. Chromecast kom i flere versioner, men efterhånden som den lille streamer både skulle kunne understøtte 4K og Google TV-platformen (i stedet for Android TV) voksede den i størrelse.
Druknet i sin egen succes
Den sidste Chromecast, der blev lanceret, var lidt som at hænge en lille streamingboks op bag på TV’et med et HDMI-kabel. Fordelen ved den lille nøgle var væk. Men det, der nok for alvor slog Chromecast ihjel var platformens egen succes.

Google havde haft held med at få teknologien indbygget i alt fra TV-skærme til receivere, og dertil kom at Google TV var blevet en foretrukken smart TV-platform for en stor del af de TV-producenter, der ikke hedder Samsung eller LG.
Eftersom næsten alle TV-modeller i 2020’erne har en eller anden form for smart TV-platform indbygget, er behovet for eksterne enheder blevet kraftigt reduceret. Det kan derfor ikke undre, at Google valgte at fokusere på en egentlig streamingboks til dem, der gerne ville have en sådan og sendte Chromecast-porteføljen i graven.
Men Chromecast var utvivlsomt med til at skabe den streaming-virkelighed, vi befinder os i. Æret være dens minde.