Forside * Featured

Forbrugerombudsmanden advarer mod elaftaler i detailbutikker

- 0
Foto: Pixabay.com

Forbrugerombudsmanden har i flere sager vurderet lovligheden af samarbejder mellem elselskaber og detailhandlere, hvor forbrugere tilbydes elaftaler i forbindelse med køb af andre produkter i detailbutikker. Disse samarbejder gør det vanskeligt at overholde forbrugerbeskyttende lovgivning.

Forbrugerombudsmanden modtager fortsat klager over en samarbejdsmodel, hvor butiksassistenter tilbyder rabat på varer i butikken, hvis forbrugeren indgår eller ændrer en elaftale med et elselskab, som butikken samarbejder med. Denne praksis medfører flere udfordringer i forhold til overholdelse af forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven.

Manglende oplysning om aftalevilkår

Når aftalen indgås i en detailbutik, er det svært for elselskabet at sikre, at butiksassistenterne giver de nødvendige oplysninger om elaftalen, som loven kræver. Det er ikke nok, at assistenterne instrueres i at give mundtlige oplysninger eller udlevere en fysisk kopi af aftalevilkårene.

Annonce:

Der er også en risiko for, at der i butikken kan forekomme udsagn eller handlinger, der vildleder forbrugerne. Elselskabet har begrænset kontrol over, hvad butiksassistenterne kommunikerer, hvilket kan føre til misinformation.

Upassende påvirkning af forbrugeren

Tilbud om rabat på aktuelle køb kan udgøre en upassende påvirkning, der strider mod markedsføringsloven. Forbrugeren kan føle sig presset til hurtigt at indgå en elaftale uden at overveje, om det er i deres interesse. Denne praksis kan udnytte forbrugerens situation og svække deres dømmekraft.

I to tidligere sager har Forbrugerombudsmanden indskærpet forbuddet mod vildledning og kravene om oplysningspligt over for elselskaber og detailbutikker. I begge tilfælde havde butiksassistenterne ikke givet tilstrækkelige oplysninger om elaftalen, som forbrugerne indgik for at opnå rabat på andre varer.

Anbefaling fra Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler, at der er flere aspekter ved denne samarbejdsmodel, der gør det svært at gennemføre den lovligt. Forbrugerne risikerer at blive vildledt eller presset til at indgå elaftaler, de ikke ønsker, og får ofte ikke de nødvendige oplysninger om aftalen. Derfor anbefales elselskaber og detailhandlere at være varsomme med sådanne samarbejder.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.