”Rotorblink”-looket er langsomt på vej væk, hvis man skal stole på de tendenser, vi ser på CES i år.
Selv om der drøner selvkørende robotaxier rundt på gaderne i amerikanske byer, sker dette kun som følge af nogle teknologiske design-løsninger, som de fleste bilkøbere næppe vil acceptere.
F.eks. sidder der som regel en LiDAR på toppen af de fleste nuværende robotaxi’er, der får bilen til at ligne en politibil eller ambulance fra 1962. Derudover sidder der kameraer og buler ud rundt om på hele bilen. Hvis du går op i, hvordan din bil ser ud udefra, er dette en stor hæmsko for at få gang i det selvkørende bilmarked – selv, når lovgivningen er på plads.
Men netop på denne front byder CES i år på nyt. Designerne og udviklere i bilbranchen arbejder hårdt på at gøre LiDAR’er og kameraer mere usynlige, og der er virkelig sket noget på det seneste.
Waymo, der er ejet af Googles moderselskab, Alphabet, er det robotaxi-firma, der lige nu har størst udbredelse i USA, efter GMs Cruise er lukket ned. Waymo viser deres nyeste robotaxi-modeller frem på CES. De ser stadig ud som om, de har et gammeldaws rotorblink på toppen. Men hvis du sammenligner Jaguar-modellen herunder med den nyere Hyundai Ioniq 5 udstyret med den seneste Waymo-teknologi, er rotorblinket blevet noget mindre og kameraerne rundt om på bilen er også lidt mindre forstyrrende for designet.
Tagbøjler eller LiDAR?
Fordi Waymo allerede transporterer folk rundt i bl.a. San Francisco, Phoenix, og Los Angeles, skal selskabets køretøjer naturligvis leve op til ekstra høje sikkerhedsstandarder, hvilket forklarer, hvorfor teknologiens funktionalitet ikke ofres for designet. Hvis man derimod vil se, hvordan LiDAR’er og kameraer kan gemmes endnu mere i fremtiden, vises dette også frem på CES.
I Japan har Hitachis division for selvkørende teknologi, Astemo, slået pjalterne sammen med softwarefirmaet Tier IV. Det har foreløbig resulteret i en topmonteret LiDAR/kameraløsning, der kun belaster designet lidt mere end hvis man har tagbøjler til en bagageboks monteret på bilens tag. I hvert fald på den Cadillac XT6, de to firmaer viser frem på CES.
Den kinesiske bilproducent Geely indstiftede brandet Zeekr i 2021 som et premium-alternativ til de billige elbiler, der ellers kommer fra den front. Zeekr er også mødt stærkt frem på CES, især i kraft af firmaets samarbejde med førnævnte Waymo, som de har udviklet en selvkørende minibus-robotaxi for. Det er i øvrigt den første masseproducerede bil, der er lavet decideret til at være en robotaxi og den kommer på gaden senere i år.
Zeekr har ikke ligefrem løst ”rotorblink-problemet”, og deres nye, egne modeller er heller ikke lavet til at være fuldt selvkørende med Level 5-autonomi. Zeekr siger det ikke direkte, men selskabet ser ud til at gå efter Level 4-autonomi med de tre modeller, de viser frem på CES. Zeekrs teknologi-implementering ser dog ud til at indikere, hvilken vej tingene går, rent designmæssigt.
Fra EV til SDV
Først og fremmest følger Zeekr en trend, vi også har fået øje på ved CES i år. Vi har set forkortelsen ”SDV” dukke op adskillige steder som en ny branchebetegnelse. Det står ikke, som man måske kunne foranlediges til at tro, for ”Self-Driving Vehicle”, men derimod for ”Software-Defined Vehicle” og er altså en betegnelse for biler, der i høj grad defineres af de computere, der driver dem.
Zeekrs nye modeller er sådanne SDV’er. Det kan man blandt andet se på, at Zeekr har introduceret en ny domain-controller til hvad de kalder ”intelligent kørsel”, som er skridtet før fuld autonomi. Controlleren bruger NVIDIAs SoC designet til biler, DRIVE AGX Thor. Denne controller muliggør de nævnte Level 4-funktioner.
Når der ikke forventes Level 5-autonomi kan sensorerne være en del mere usynlige. Læg mærke til, hvordan LiDAR’en på toppen af Zeekrs nye modeller er erstattet af en sensor, der blot buler lidt ud lige der, hvor forruden møder taget. Ligeledes er kameraerne på siden reduceret til noget, der ligner de blinklys, man fandt på biler i gamle dage. Det kan primært ses på billedet af Zeekr MIX herover.
Dette sensor-design ser i øvrigt ud til at være noget, Geely har tænkt sig at implementere på tværs af sine bil-brands på sigt. Geely ejer nu majoriteten af britiske Lotus, og på CES viser det tyske konsulentfirma P3 Group sine Android Automotive-kapaciteter frem netop med en Lotus, hvor sensorerne ligner dem på Zeekr-modellerne.
Geely ejer også størstedelen af Volvo og Polestar, så måske får vi også disse sensor-designs at se på biler fra disse brands i fremtiden.
- VIDEO: Aqara gennemgår Touchscreen Dial V1 og Panel Hub S1 Plus
- Sludder og marketing-vrøvl på CES
- Kør fra de firhjulede i byen på bare et eller to hjul
- Ny E Ink-baseret digital billederamme lanceret
- LG præsenterer ny UltraFine 6K-skærm på CES
- ASUS lancerer GeForce RTX 50-serien
- VIDEO: Homey bød recordere.dk indenfor til Q&A
- Dynaudio gav en demo af deres 150.000 kroners soundbar
- Technics præsenterer nye EAH-AZ100 earbuds
- NETGEAR lancerer Orbi 870-serien