Forside * CES 2025

Robotaxier og selvkørende biler bliver stille og roligt mindre grimme

-
Denne Waymo-robotaxi kommer på gaden i år i de byer, hvor Waymo er aktive. Den er lavet i samarbejde med Zeekr og er den første masseproducerede robotaxi. Den kan konfigureres uden førersæde (Foto: Rec.dk)

”Rotorblink”-looket er langsomt på vej væk, hvis man skal stole på de tendenser, vi ser på CES i år.

Selv om der drøner selvkørende robotaxier rundt på gaderne i amerikanske byer, sker dette kun som følge af nogle teknologiske design-løsninger, som de fleste bilkøbere næppe vil acceptere.

F.eks. sidder der som regel en LiDAR på toppen af de fleste nuværende robotaxi’er, der får bilen til at ligne en politibil eller ambulance fra 1962. Derudover sidder der kameraer og buler ud rundt om på hele bilen. Hvis du går op i, hvordan din bil ser ud udefra, er dette en stor hæmsko for at få gang i det selvkørende bilmarked – selv, når lovgivningen er på plads.

Annonce:

Men netop på denne front byder CES i år på nyt. Designerne og udviklere i bilbranchen arbejder hårdt på at gøre LiDAR’er og kameraer mere usynlige, og der er virkelig sket noget på det seneste.

Udviklingen hen imod mindre åbenlys selvkørende bilteknologi kan tydeligt ses på Waymos robotaxier. Til venstre er en ældre model baseret på en Jaguar, til højre er en nyere model baseret på en Hyundai Ioniq 5. LiDAR’en stikker knapt så højt op, og kameraerne rundt om på bilen er mindre synlige (Foto: Rec.dk)

Waymo, der er ejet af Googles moderselskab, Alphabet, er det robotaxi-firma, der lige nu har størst udbredelse i USA, efter GMs Cruise er lukket ned. Waymo viser deres nyeste robotaxi-modeller frem på CES. De ser stadig ud som om, de har et gammeldaws rotorblink på toppen. Men hvis du sammenligner Jaguar-modellen herunder med den nyere Hyundai Ioniq 5 udstyret med den seneste Waymo-teknologi, er rotorblinket blevet noget mindre og kameraerne rundt om på bilen er også lidt mindre forstyrrende for designet.

Tagbøjler eller LiDAR?

Fordi Waymo allerede transporterer folk rundt i bl.a. San Francisco, Phoenix, og Los Angeles, skal selskabets køretøjer naturligvis leve op til ekstra høje sikkerhedsstandarder, hvilket forklarer, hvorfor teknologiens funktionalitet ikke ofres for designet. Hvis man derimod vil se, hvordan LiDAR’er og kameraer kan gemmes endnu mere i fremtiden, vises dette også frem på CES.

I Japan har Hitachis division for selvkørende teknologi, Astemo, slået pjalterne sammen med softwarefirmaet Tier IV. Det har foreløbig resulteret i en topmonteret LiDAR/kameraløsning, der kun belaster designet lidt mere end hvis man har tagbøjler til en bagageboks monteret på bilens tag. I hvert fald på den Cadillac XT6, de to firmaer viser frem på CES.

Hitachi Astemo og Tier IV har fået LiDAR-aggregatet på toppen af bilen ned i en størrelse, der ligner en tagbagagebærer (Foto: Rec.dk)

Den kinesiske bilproducent Geely indstiftede brandet Zeekr i 2021 som et premium-alternativ til de billige elbiler, der ellers kommer fra den front. Zeekr er også mødt stærkt frem på CES, især i kraft af firmaets samarbejde med førnævnte Waymo, som de har udviklet en selvkørende minibus-robotaxi for. Det er i øvrigt den første masseproducerede bil, der er lavet decideret til at være en robotaxi og den kommer på gaden senere i år.

Zeekr Grand 009 ser brutal ud forfra, men de andre Zeekr-modeller har lige så meget computerkraft ombord (Foto: Rec.dk)

Zeekr har ikke ligefrem løst ”rotorblink-problemet”, og deres nye, egne modeller er heller ikke lavet til at være fuldt selvkørende med Level 5-autonomi. Zeekr siger det ikke direkte, men selskabet ser ud til at gå efter Level 4-autonomi med de tre modeller, de viser frem på CES. Zeekrs teknologi-implementering ser dog ud til at indikere, hvilken vej tingene går, rent designmæssigt.

Fra EV til SDV

Først og fremmest følger Zeekr en trend, vi også har fået øje på ved CES i år. Vi har set forkortelsen ”SDV” dukke op adskillige steder som en ny branchebetegnelse. Det står ikke, som man måske kunne foranlediges til at tro, for ”Self-Driving Vehicle”, men derimod for ”Software-Defined Vehicle” og er altså en betegnelse for biler, der i høj grad defineres af de computere, der driver dem.

Zeekr MIX er en familiebil, der forventes at kunne opnå Level 4-autonomi via en kombination af diskrete sensorer, NVIDIA-chips og AI-software (Foto: Rec.dk)

Zeekrs nye modeller er sådanne SDV’er. Det kan man blandt andet se på, at Zeekr har introduceret en ny domain-controller til hvad de kalder ”intelligent kørsel”, som er skridtet før fuld autonomi. Controlleren bruger NVIDIAs SoC designet til biler, DRIVE AGX Thor. Denne controller muliggør de nævnte Level 4-funktioner.

Zeekr 001FR har også den nye NVIDIA-baserede domain-controller ombord (Foto: Rec.dk)

Når der ikke forventes Level 5-autonomi kan sensorerne være en del mere usynlige. Læg mærke til, hvordan LiDAR’en på toppen af Zeekrs nye modeller er erstattet af en sensor, der blot buler lidt ud lige der, hvor forruden møder taget. Ligeledes er kameraerne på siden reduceret til noget, der ligner de blinklys, man fandt på biler i gamle dage. Det kan primært ses på billedet af Zeekr MIX herover.

Britiske Lotus er ligesom Polestar og Volvo primært ejet af kinesiske Geely, der også ejer Zeekr. Det er formentlig derfor, sensor-designet ligner det på de tre Zeekr-modeller vist frem på CES (Foto: Rec.dk)

Dette sensor-design ser i øvrigt ud til at være noget, Geely har tænkt sig at implementere på tværs af sine bil-brands på sigt. Geely ejer nu majoriteten af britiske Lotus, og på CES viser det tyske konsulentfirma P3 Group sine Android Automotive-kapaciteter frem netop med en Lotus, hvor sensorerne ligner dem på Zeekr-modellerne.

Geely ejer også størstedelen af Volvo og Polestar, så måske får vi også disse sensor-designs at se på biler fra disse brands i fremtiden.

 

Andre CES nyheder. Se også: CES Tema

 

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.