Forside * CES 2025

Kør fra de firhjulede i byen på bare et eller to hjul

-
Inmotion V9 (tidligere teaset som E25) er med en vægt på 23 kg verdens letteste EUC med affjedring (Foto: Inmotion)

Såvel verdens hurtigste løbehjul som verdens letteste, elektriske et-hjulede cykel med affjedring vises frem på CES i år.

Siden Segway revolutionerede elektrisk personlig transport i 1990’erne har der været gang i området. Vi husker nok alle hoverboard-dillen, der mest af alt endte med en masse brande på grund af batterier i ringe kvalitet. Siden har elektriske løbehjul indtaget fortove og cykelstier.

En sjov udløber af udviklingen indenfor, hvad nogle kalder for ”mikromobilitet”, er at et-hjulede cykler ikke længere blot er noget, gadegøglere bruger for at tilkalde sig opmærksomhed. Blandt mere teknologi-orienterede typer i amerikanske storbyer med en stor tech-tilstedeværelse (f.eks. San Francisco, Los Angeles, Austin, Boston, Washington D.C. og New York), er elektriske et-hjulede cykler blevet populære.

Annonce:

Det skyldes især, at de er nemme at tage med i tog og busser. Hvis man bor centralt og er for doven eller travl til at gå til togstationen, kan man i stedet bruge en EUC – Electric UniCycle. En af de mere populære af slagsen er OneWheel, der blev lanceret via Kickstarter for ti år siden.

Men hvor OneWheel mere har format som et elektrisk skateboard med et stort hjul i midten, ligner nyere EUC’er mere egentlige et-hjulede cykler. Disse bruger den samme balance-teknologi som hoverboards, og som Segway var pionerer indenfor. Segway lancerede da også deres egen EUC, Ninebot One S1 i 2017.

45 km/t på et enkelt hjul

I løbet af det seneste årti er EUC’er blevet mere og mere populære, ikke mindst drevet af, at folk er blevet bekendte med EUC’ernes ”søster-produkt”, elektriske løbehjul. Der er stadig tale om et nichemarked, domineret af primært tre kinesiske firmaer: Gotway, Kingsong, og Inmotion. Sidstnævnte viser deres nye produkter frem på CES.

I de senere år er affjedring blevet en vigtigere og vigtigere del af EUC-teknologierne. Med god affjedring er det væsentligt nemmere at suse rundt på ujævne veje og bakket terræn. I løbet af efteråret har EUC-community’et på bl.a. Reddit været meget spændte på Inmotions næste EUC-model, som oprindeligt hed E25. Men under CES er den blevet teaset og demonstreret med navnet V9.

Inmotion demonstrerer V9, et nyt bud på en EUC med affjedring, der samtidig er relativt let (Video: Rec.dk)

V9, der skubber til grænserne for, hvad elektriske et-hjulede cykler kan – og kan derfor måske kan blive et gennembrud for kategorien. V9 skulle med en vægt på 23kg være den letteste EUC på markedet med affjedring. Den kan køre op til 45 km/t, og som mange af Inmotions EUC’er har den en kraftig LED-forlygte på, så den også kan bruges, efter mørket falder på.

Løbehjul med tophastighed på næsten 130 km/t

Det er altid svært at vurdere rækkevidden på den slags køretøjer, men V9 har et 750Wh/84V-batteri ombord. En anden Inmotion-EUC, E20, har kun et batteri med 240Wh og ifølge Inmotion kan E20 køre 30 kilometer på en opladning. E20 har dog en maksimal hastighed på 21 km/t, så man må forvente at V9 bruger en del mere strøm.

Du kan se V9 blive demonstreret på videoen herover af en af Inmotions medarbejdere. Visse websider online har allerede V9 til forudbestilling, men Inmotion har ikke officielt annonceret den endnu, så vi ved ikke, hvornår den helt præcist kan købes i Danmark eller hvad den kommer til at koste.

Emove Roadster er det venstre løbehjul med en topfart på 128,8 km/t. Konceptodellen til højre er lidt af en “løbehjuls-tank”, der kan forcere et groft terræn uden problemer (Foto: Rec.dk)

Der er dog også stadig gang i udviklingen af elektriske løbehjul. Disse bliver større og større og kraftigere og kraftigere. Prøv f.eks. at se de to løbehjul fra Emove på billedet herunder. Det kan være svært at vurdere størrelsen på billedet, men hvis du sammenligner med de to elektriske moto-crossere i hver side, får du et indtryk af, hvor store de er.

Emove Roadster til venstre er formentlig markedets hurtigste løbehjul med en tophastighed på lige under 130 km/t. Jeps, du læste rigtigt. Hvis det var lovligt, kunne du tage dette kulfiber-monster ud på motorvejen og konkurrere med almindelige biler. Modellen til højre er foreløbig blot et koncept, men som den dobbelte affjedring og unibody-designet afslører, så er den lavet til offroad-brug. Markræs på et løbehjul, måske?

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.