Forside * Nyheder

HBOs far er død

-
Charles Dolan, der skabte HBO, AMC og en række andre tiltag, der revolutionerede kabel-TV (Foto/Screenshot: University of Pennsylvania Annenberg School for Communication)

Charles Dolan banede vejen for TVs seneste ”guldalder” og var samtidig en af pionererne indenfor kabel-TV.

Manden, der skabte HBO og dermed revolutionerede måden, vi ser TV på, er gået bort efter et langt liv i underholdningens tjeneste. Charles Francis Dolan døde 28. december i den høje alder af 98 år. Dolan døde af naturlige årsager og med sine nære ved sin side, meddeler Dolans familie.

Kabel-TV er næsten lige så gammelt et fænomen som TV i sig selv. Som så meget andet i TV-historien begyndte kabel-TV med radio, da frustrerede radiolyttere, bl.a. i England, ikke kunne modtage stabile radiosignaler gennem luften. Det britiske firma Broadcast Relay Service blev startet i 1928 for at rulle kabler ud til folk, der gerne ville lytte til BBC, men ikke havde gode modtageforhold.

Annonce:

Broadcast Relay Service blev senere omdøbt til Rediffusion og i 1936 begyndte selskabet at sende TV ud via kabel til kunder i London. En lignende udvikling skete samtidig i Berlin i Tyskland i forbindelse med OL, der afholdtes i byen det år. Efter 2. verdenskrig, i slutningen af 1940’erne, begyndte teknologien også at brede sig i USA.

Det var dog imidlertid først, da den amerikanske regering vedtog en lov, der krævede at alle TV-apparater skulle have en UHF-tuner ombord, at der kom skub i tingene. Det var i 1964. Året efter kom Charles Dolan ind i billedet, da han sikrede sig rettighederne til at rulle kabler til TV-signaler ud på Manhattan.

World Trade Center truede modtagekvaliteten

Beboerne i Manhattans høje skyskrabere havde dengang det samme problem som visse folk, der boede i bakket terræn ude på landet: De kunne have problemer med at modtage stabile VHF-signaler fordi bygninger, bjerge og bakker kom i vejen. Dolan så et marked for at føre kabler op i højhusene, noget han havde erfaring med fra tidligere.

Dolan havde nemlig kørt en slags lokal turisme-kanal op i New Yorks hoteller med sit firma Steling Information Services, som han startede i 1961. Han byggede et TV-studie og førte kabler via togtunnelerne under New York til byens hoteller, der også dengang omfattede en hel del skyskrabere. På denne lokale kabel-kanal kunne turister og andre besøgende så se, hvad der skete i byen.

I 1964-1965 var der verdensudstilling i New York, og ekstra mange turister kom til byen, hvilket gjorde Sterling Information Services til et endnu større hit end det var i forvejen. Det var formentlig denne succes, der hjalp Dolan til at sikre sig retten til at bruge gaderne på den sydlige del af Manhattan til at føre TV-kabler op til højhusene med TV-signaler fra stationer, der normalt kunne findes på VHF. Et andet selskab, TelePrompTer, fik rettighederne til den nordlige del af Manhattan.

Sterling Manhattan Cable Television, som det til lejligheden skabte selskab hed, fik dog en langsom start. I 1967, efter at have rullet kabler ud til en stor del af Syd-Manhattan, havde kabel-TV-firmaet kun 400 abonnenter. Dolan havde behov for en ekstern investor, og det endte med at blive nyhedsgiganten bag magasinet Time.

Opførelsen af World Trade Center-tårnene blev brugt som rekrutteringsværktøj af Bell Television, der lavede fællesantenneanlæg i højhuse på Manhattan (Foto: New York Historical Society)

De to World Trade Center-tårne, der kollapsede under 11. september-angrebene begyndte at blive opført i 1968. Det brugte telefonselskabet Bell som en mulighed for at begynde at konkurrere på kabel-TV-markedet. Med en advarsel om at tårnene ville nedsætte modtagekvaliteten af VHF-kanalerne på Syd-Manhattan begyndte Bell at tilbyde højhus-beboerne i området kabel-TV på basis af en udvidelse af selskabets eksisterende telekabel-netværk.

Kabel-eksklusivt indhold

Det fik Dolan til at tænke alternativt. På dette tidspunkt blev mange lokale sportskampe i New York ikke transmitteret på TV. Med begyndelse i 1969 lavede Dolan en aftale med arenaen Madison Square Garden om transmittering af kampe, bl.a. med basketball-holdet New York Knicks og ishockey-holdet New York Rangers. Det fik abonnenterne til at vælte ind.

HBOs oprindelige logo ved lanceringen i 1972 (Foto: HBO)

Dolan var nu klar over, at det var indholdet, mere end modtagekvaliteten, der fik kunderne til at komme til truget. Under en ferie i Frankrig i sommeren 1971 fik han den idé, at han kunne licensere film direkte fra filmselskaberne og sende dem uden reklamer – og uden at skulle fjerne bandeord, vold og lettere erotiske scener, fordi disse kun var forbudt på TV, der sendtes gennem luften.

Til at starte med ville Dolan kalde projektet for ’The Green Channel’. Idéen var at licensere filmene til brug på hans eget kabel-TV-netværk på Manhattan og til andre, lignende kabelnetværk, der var kommet til i resten af USA efter 1965. Disse kabelnetværk kunne så lave en aftale med Dolan om at distributere den nye kanal.

Dette logo blev taget i anvendelse i 1975, og er mere i stil med det HBO-logo, vi kender idag. (Foto: HBO)

Det nye i den sammenhæng var at kunderne betalte for at abonnere specifikt på kanalen, og ikke på generel kabel-TV-adgang, uanset hvilket netværk, de befandt sig på. Dolan fik sin investorpartner Time, Inc. med på idéen. Den grønne kanal skiftede dog navn, først til Sterling Cable Network, og siden til det markedsføringsvenlige navn, vi nu kender det som: Home Box Office, eller HBO.

Vendte tilbage fra sidesporet med AMC

HBO blev første gang tilgængelig på et kabelnetværk i Pennsylvania 8. november 1972. Med en god blanding af film, sports-events og et par år senere også koncertfilm og børneprogrammer, blev kanalen hurtigt en succes. I februar 1973 var kanalen så stor en succes, at den blev grundlaget for et separat firma, Home Box Office, inc., som Time ejede majoriteten af.

I løbet af 1973 blev Charles Dolan kørt ud på et sidespor af Time-Life, der langsomt overtog resten af HBO. Han blev endelig købt ud i september 1973. Siden kørte Time som bekendt HBO op til at være en gigant, der i 1982 begyndte at lave sit eget indhold med co-produktioner af film. I 1989 fusionerede Time med Warner Communications under navnet Time Warner. Og dermed kom HBO ind under Warner-brandet, hvor det stadig bor i dag.

Dolan introducerede eksklusivt indhold på kabel-TV med sportskampe fra Madison Square Garden i 1960’erne. Idag ejes den legendariske arena af Dolan-familien (Foto: Ajay Suresh/CC BY 2.0)

Charles Dolan brugte pengene han fik, da han blev købt ud af HBO til at bygge et andet kabel-TV-selskab, Cablevision, der endte med at blive en af de største kabel-TV-leverandører i det østlige USA. Det gjorde Dolan så stenrig, at han kunne købe den arena, der startede hans kabel-eventyr, Madison Square Garden, som Dolan-familien stadig ejer.

Dolan var dog ikke færdig med at bygge kabelkanaler. I 1984 startede Cablevision kanalen AMC, der oprindeligt var kendt som American Movie Classics. I 2007, efter at være omdøbt til AMC, begyndte kanalen at bringe sit eget-producerede indhold med serien ’Mad Men’. Siden kom en række andre hits til, inklusive ’The Walking Dead’ og ’Breaking Bad’.

(Foto: AMC)

Det er med andre ord bl.a. Charles Dolan, vi kan takke for, hvad der af mange er blevet kaldt TVs gyldne æra, hvor kabel-TV-kanalerne brød ud af de stramme rammer for reklametid og hvad der måtte siges og vises i de amerikanske TV-serier fra 70’erne og 80’erne.

Du kan se Charles Dolan fortælle om sit liv i et interview fra 2013 her.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.