Salget af iPhones er ikke steget på baggrund af Apple Intelligence. Det fortæller Ming-Chi Kuo på sin blog.
Sidste år præsenterede Apple sin egen AI-teknologi, Apple Intelligence. Funktionen kræver de nyeste hardwaremodeller som iPhone 15 Pro og senere, da al databehandling foregår direkte på enheden.
Ifølge analytiker Ming-Chi Kuo har kravene til Apple Intelligence dog ikke ført til øget salg af iPhones. I en blognote skriver Kuo, at Apples indsats for at fremme Apple Intelligence ikke har medført en stigning i salget af iPhones. Ifølge hans kilder i forsyningskæden er der kun få iPhone-brugere, som er interesserede i at købe en ny model på grund af de nye AI-funktioner. En undersøgelse fra SellCell i sidste måned viste også, at mange brugere vurderer, at Apple Intelligence har begrænset eller ingen værdi.
Konkurrenter udvikler sig hurtigere
Kuo bemærker, at Apple ikke har været i stand til at opretholde den opmærksomhed, som præsentationen af Apple Intelligence skabte ved WWDC 2024. Ifølge ham har konkurrenter som OpenAI’s ChatGPT gjort hurtigere fremskridt med cloud-baserede løsninger, mens Apple Intelligence er afhængig af hardwarebaseret behandling.
En anden faktor, der påvirker interessen for Apple Intelligence, er tilgængeligheden. Funktionen kræver ikke kun specifik hardware, men er også kun tilgængelig på engelsk. Apple har annonceret, at understøttelse af flere sprog kommer senere på året.
Funktioner introduceres gradvist
Apple har indført Apple Intelligence i etaper. Med iOS 18.1 blev der tilføjet skriveværktøjer og en opsummeringsfunktion, og iOS 18.2 bragte Genmoji, Image Playgrounds og ChatGPT-integration. En mere avanceret version af Siri med on-screen awareness forventes lanceret i april.
Selvom Apple Intelligence ikke har øget salget af iPhones markant, bruger Apple teknologien som et centralt element i markedsføringen af sine nyeste produkter. Hvornår de funktioner kommer til Danmark og EU er stadig ukendt.