Sælgeren fra YouSee havde lovet mere end YouSee efterfølgende ønskede at overholde
Den 2. januar 2024 indgik klager en aftale med indklagede om levering af en 1000/1000 Mbit internetforbindelse via coax samt to abonnementer på mobilt 5G bredbånd med 1 TB data.
Klager oplyste, at der i forbindelse med aftaleindgåelsen blev aftalt en fast pris på 249 kr. pr. måned for hvert af de mobile bredbåndsabonnementer samt en pris på 219 kr. pr. måned for coax-bredbåndet i de første seks måneder, hvorefter prisen skulle stige til 249 kr. pr. måned. Disse priser var ifølge klager afgørende for, at aftalen blev accepteret.
Efter modtagelsen af ordrebekræftelserne bemærkede klager, at de angivne priser ikke stemte overens med de priser, sælgeren havde oplyst.
Ordrebekræftigelsen viste at prisen på mobil bredbånd godt nok var de aftalte kr. 249/måned, men kun i de første 12 måneder hvorefter prisen ville stige til kr. 349/måned. For det faste bredbånd var prisen rigtigt nok kr. 219/måned i de første 6 måneder, men herefter ville prisen stige til kr. 319/måned og ikke kr. 249/måned som aftalt med sælger.
Klager kontaktede sælgeren via e-mail for at få afklaring og henviste til, at priserne i ordrebekræftelsen ikke var faste, men inkluderede en rabat, der senere ville bortfalde. Klager gjorde opmærksom på, at dette ikke var i overensstemmelse med den aftale, der blev indgået.
Sælgeren svarede skriftligt, at priserne var faste, som de var aftalt med ham, og opfordrede klager til at bruge hans e-mail som dokumentation for den aftalte pris på 249 kr.
Efterfølgende kontaktede klager YouSee kundeservice og klageafdeling, som fastholdt, at priserne i ordrebekræftelsen var korrekte, og at sælgeren havde fejlinformeret klager. Klager insisterede på at få abonnementerne til den oplyste pris og indbragte sagen for Teleankenævnet.
Nævnet vurderede, at YouSee var bundet af de priser, som sælgeren havde oplyst til klager. Nævnet lagde vægt på, at sælgeren efterfølgende bekræftede priserne skriftligt overfor klager.
Ud over aftalen om faste priser lovede sælgeren også at opsige klagers daværende abonnementer, hvilket ikke skete. Klager har oplyst, at han selv har opsagt sine abonnementer hos Fastspeed og Norlys. Ligesom ved skift af mobiludbyder så kan man også bede den nye udbyder om at opsige de gamle aftaler.
Reglerne for skift af bredbåndsudbyder gælder dog kun internettjenester med fast installation og ikke mobilt bredbånd. Men YouSee accepterede at kreditere en måned for den manglende opsigelse.
Da YouSee ikke havde levet op til de priser deres sælger havde lovet, så pålagde nævnet at de skulle betale 3.000 kr. til klager for at have forhøjet prisen efter seks måneder i stedet for efter 12 måneder, som det var aftalt.
Afgørelsen kan læses i sin helhed her