Torsdag i sidste uge blev TDC Nets mobilnet ramt af et omfattende nedbrud, der efterlod flere hundredtusinder danskere uden mulighed for at ringe, herunder til alarmnummeret 112. Efter flere dages undersøgelser har TDC Net nu fastslået årsagen til hændelsen.
I et interview med Berlingske forklarer TDC Nets administrerende direktør, Michel Jumeau, at nedbruddet skyldtes et uheldigt sammenfald af tekniske fejl.
“Vi er meget, meget kede af, hvad der er sket. Jeg undskylder dybt over for alle mobilbrugere, som blev ramt. Det burde ikke være sket – men det skete, og vi påtager os det fulde ansvar for det,” siger Michel Jumeau til Berlingske
Tekniske problemer overbelastede mobilnettet
Nedbruddet begyndte med en fejlslagen teknisk opgradering af en grundfunktion, der styrer telefonens forbindelse til netværket. Samtidig opstod der en softwarefejl i en anden funktion, der registrerer mobiltelefonernes tilstedeværelse på netværket.
Disse fejl førte til, at mobiltelefonerne gentagne gange forsøgte at genoprette forbindelsen, hvilket skabte en massiv overbelastning af netværket. Samtidig forhindrede systemet de berørte telefoner i automatisk at skifte til andre netværk, da de teknisk set stadig var forbundet til TDC Net.
Nedbruddet opstod samme dag, som Banedanmark oplevede problemer med deres digitale signalsystem, hvilket skabte spekulationer om hackerangreb. Michel Jumeau opfordrer derfor til bedre samarbejde mellem teleindustrien og myndighederne for at undgå misforståelser i fremtiden.
“Vi kan ikke længere håndtere denne slags hændelser isoleret som selskab. De skal ses bredere, og vi skal koordinere med Beredskabsministeriet og andre aktører, så man lynhurtigt får det fulde billede,” siger han.
Konsekvenser og fremadrettede løsninger
Nedbruddet har tydeliggjort, hvor afhængige samfundet er af stabil telekommunikation. Organisationer har allerede fremhævet behovet for bedre forberedelse og robusthed i infrastrukturen. TDC Net lover at lære af hændelsen og sikre, at lignende situationer undgås i fremtiden.