Sydkoreanerne prøver at nå de gamere, der helst vil have en buet skærm til spilbrug og en flad skærm til arbejdsbrug.
Det er efterhånden mere end et årti siden, LG og Samsung første gang viste bøjelige OLED-skærme frem på CES. En overgang derefter gik der sport i at præsentere kurvede TV-skærme, og såvel LG som Samsung og Sony puttede en masse af dem i porteføljerne.
Der var bare ét problem: forbrugerne ville ikke have dem. Det varede kun et par år, så forsvandt de kurvede TV-skærme igen. Men det har ikke stoppet LG fra at fortsætte med at producere bøjelige monitorer.
LG mener nemlig, at der stadig er et marked for skærme, hvor yderkanterne bøjer sig ud mod brugeren og dermed dækker mere af synsperiferien. Markedet er der, hvor total fordybelse i en semi-tredimensionel underholdnings-oplevelse er mest attraktivt, og det er naturligvis indenfor gaming.
Men det er langt fra de fleste PC-gamere, der har én skærm til gaming og en anden til arbejdsbrug og produktivitet. Det er her, LG mener, at der er et nichemarked, der kræver en bøjelig skærm.
Buet skærm uden kompromis
På den måde kan brugeren gøre skærmen flad, hvis vedkommende har behov for det til arbejdsbrug, og kan så bøje kanterne udad, når det er tid til at fordybe sig i et spil. LG præsenterede i januar 2021 den første prototype på teknologien under den dengang virtuelle CES-messe. Det var en 48”-skærm med en krumningsradius på 1000R, optimeret til gaming.
Siden har LG også sendt færdige, bøjelige gaming-monitorer ud på markedet, men på CES-messen, der starter i næste uge, har de taget teknologien et niveau højere op. Det handler ikke så meget om bøjeligheden, men om hvor høj en billedkvalitet, man nu kan få ud af bøjelige skærme.
Ifølge LG selv er skærmen med modelnummeret 45GX990A fra UltraGear GX9-serien den første bøjelige OLED-skærm med en opløsning på 5K2K. Det sidste angiver en opløsning på 5120×2160, altså en slags 4K-opløsning, der bare er en del bredere. Skærmen har vundet tre innovationspriser op til CES.
Bred og hurtig
Netop bredden kan også ses på skærmens størrelsesforhold, der er på 21:9. Som modelnavnet også angiver er der tale om en skærm på i alt 45”. En for gamerne vigtig detaljer er, at skærmen har en responstid på ned til 0.03ms (GTG).
Men hovedfeaturen er naturligvis, at skærmen kan gå fra helt flad til en kurvatur på 900R uden at gå på kompromis med ovenstående specifikationer. I serien fås dog også hvad der må forventes at være en billigere model (priser og tilgængelighed er endnu ikke oplyst), der er bøjet fast i en kurvatur på 800R. Den hedder 45GX950A.
Begge skærme har certificeret understøttelse af NVIDIA G-SYNC og AMD FreeSync Premium Pro. Stikmæssigt understøtter de DisplayPort 2.1, HDMI 2.1 og USB-C med 90 Watts strømleverance. Forhåbentlig lærer vi mere om skærmene under næste uges CES-messe, hvor vi nok også kan tage dem i øjesyn.
- CES: Samsung præsenterer nye skærme med AI, gaming-funktioner og produktivitetsforbedringer
- Intelligent LG-standerlampe kan også gro salat i stuen
- Nye LG-produkter kan snart styres fra Home Assistant
- Nvidia ventes at lancere næste generation RTX 50-serie på CES
- Dynaudio viser deres luksus high-end soundbar på CES
- Ny HDMI-specifikation til januar – skal vi have nye kabler?