Google har lanceret et kontroversielt eksperiment i Danmark, hvor én procent af de danske brugere ikke længere får adgang til danske nyheder og medieindhold på platforme som Google Search, Google Discover og Google News.
Eksperimentet blev igangsat uden forudgående dialog med danske medier eller information til de berørte brugere, hvilket har rejst alvorlige spørgsmål om demokratiske og konkurrenceretlige konsekvenser.
Uden varsel og uden samtykke
Danske Medier og DPCMO (Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation) blev orienteret om eksperimentet via en kort mail fra Google den 13. november 2024. Her blev det oplyst, at Danmark er ét af otte europæiske lande, hvor testen gennemføres. Ifølge Google skal eksperimentet give indsigt i værdien af nyhedsindhold på platformen, men uden at oplyse en tidsramme eller sikre gennemsigtighed over for de brugere, der er omfattet.
Dansk kritik og demokratiske bekymringer
Administrerende direktør i Danske Medier, Dicle Duran Nielsen, kalder Googles fremgangsmåde “alvorlig” og udtaler:
“Googles beslutning om at fjerne adgangen til troværdigt indhold – endda uden at informere brugerne – rejser alvorlige demokratiske og konkurrenceretlige bekymringer. Hvad forhindrer Google i at udvide eksperimentet til 10 procent, 50 procent eller mere? Det er uacceptabelt, at en enkelt techgigant, der dominerer vores digitale adgangsveje, tager denne beslutning.”
Danske Medier og DPCMO har opfordret Google til at stoppe eksperimentet i Danmark, som det allerede er sket i Frankrig efter en retsafgørelse.
Konsekvenser for informationsstrømme
Eksperimentet har skabt forvirring blandt brugerne, der ikke er oplyst om, at de deltager i forsøget. Det betyder, at søgninger på danske nyheder eller interviews fra danske medier ikke frembringer resultater på Google. Brugerne præsenteres i stedet for indhold fra andre hjemmesider.
Googles dominans på det danske søgemaskinemarked forstærker problematikken. Virksomheden sidder på 92-97 procent af markedet, og én procents eksklusion har derfor en væsentlig effekt. Kritikere fremhæver, at dette kan påvirke adgangen til pålidelige nyheder og øge risikoen for misinformation.
Hvad sker der nu?
Danske Medier og DPCMO har samlet de spørgsmål, der oftest rejses af politikere, borgere og medier, for at skabe gennemsigtighed. Organisationerne understreger dog, at Google ikke har ønsket dialog om at stoppe eksperimentet eller afklare dets varighed.
Eksperimentet har ikke kun rejst debat om adgang til nyheder, men også om techgiganters ansvar og dominans. Diskussionen om, hvordan monopolvirksomheder påvirker informationsstrømme, fortsætter – både i Danmark og internationalt.