Forside * Nyheder

Cruise bliver robotaxi-krigens første taber

-
(Foto: Cruise)

GM dropper at konkurrere med Waymo og de kommende robotaxier fra Tesla og vælger i stedet at fokusere på at indføre den selvkørende teknologi i sine egne biler.

Listen over amerikanske storbyer, hvor der kører førerløse biler rundt som robotaxier, bliver længere og længere. Samtidig kommer der flere og flere firmaer til, der vil konkurrere om at køre passagerer rundt uden at der sidder nogen bag rattet.

Blandt de største navne, der er kommet til for nylig, er naturligvis Tesla, der i efteråret annoncerede både Cybercab og den mere buslignende Robovan. Men nu trækker en af de to største rivaler sig fra markedet.

Annonce:

Det er Cruise, der er 90% ejet af General Motors (GM). GM købte i sin tid det meste af den dengang noget mindre startup Cruise for at få adgang til selskabets selvkørende bilteknologi. Siden begyndte GMs Cruise-robotaxier at køre rundt på gaderne i bl.a. San Francisco, hvor de konkurrerede med den nuværende markedsleder Waymo.

Der er ingen robotaxi-firmaer, der kan siges at være uheldsfri. Men Cruise har været mere uhelds- og skandaleramt end konkurrenten Waymo og andre, mindre spillere på det internationale robotaxi-marked.

Fodgænger blev slæbt flere meter

Vi har for eksempel fulgt historierne her på siderne, hvor Cruise-biler har været involveret i småsjove hændelser, såsom da de blokerede en af San Franciscos større trafikårer i en stituation, der lignede et fagligt møde for robot-biler. Eller da en af Cruise-bilerne kørte fast i våd cement.

Det var dog straks mere alvorligt, da en Cruise-robotaxi sidste år kørte en fodgænger ned. Fodgængeren var delvist skyld i ulykken, da vedkommende gik ud på vejbanen et sted, hvor dette var forbudt. Men Cruise-bilen slæbte fodgængeren flere meter hen ad vejen, før den stoppede, hvilket gjorde offerets skader en hel del værre.

Dertil kommer, at Cruise-bilen ramte fodgængeren, fordi den forsøgte at køre ind til siden. Dette gjorde den, fordi den blev påkørt ved lav fart forfra af en anden bil, hvor bilisten valgte at køre væk fra ulykkesstedet. Cruise-bilen registrerede dette som en sidepåkørsel i stedet for en frontalpåkørsel, og denne fejl fik den til at køre ind til siden, hvor den altså ramte fodgængeren.

Tilbageholdt informationer

Det gjorde sagen en hel del værre, at Cruise valgte at tilbageholde detaljerne omkring fodgængeren fra de nationale, amerikanske myndigheder samt San Franciscos bystyre, da disse undersøgte sagen. Ifølge The Washington Post var op mod 100 Cruise-medarbejdere klar over situationen med fodgængeren, men ingen valgte at sige noget.

Cruise valgte herefter at hive alle sine robotaxier væk fra gaderne, mens myndighedernes undersøgelse pågik. Cruises robotaxier har dog været tilbage på gaderne i de seneste måneder, men nu er det altså slut. GM har meddelt, at de ikke længere vil finansiere udviklingen af Cruise-robotaxier.

Planen er nu at GM vil overtage de sidste 10% ejerskab af Cruise og integrere selskabet i GMs egen bilproduktion. Her skal Cruises teknologi så fusioneres med Super Cruise, der er GM-bilernes svar på de håndfri, selvkørende teknologier, som vi kender fra bl.a. Mercedes, Ford og Tesla.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.