Forside * Nyheder

AI hjalp med at sætte global e-handelsrekord på Black Friday

-
(Illustration: AI-genereret med ChatGPT/DALL-E)

De ti største, danske byer kunne have fået en metro for de penge, som den ganske verden brugte online i fredags.

Vi har allerede set tallene fra Danmark. Men nu har et af verdens største business intelligence-firmaer, Salesforce, samlet data ind fra hele verden om, hvor mange penge der blev brugt online på Black Friday. Disse tal viser, at der globalt blev e-handlet for 74,4 milliarder dollar i fredags.

Det svarer 524,3 milliarder kroner. Her på siderne bruger vi ofte omkostningerne for hele den københavnske metro som målestok, og eftersom denne har kostet cirka 50 milliarder kroner at bygge over adskillige år, vil man altså kunne få 10 københavnske metroer for de penge. Eller bygge metroer i Århus, Odense, Aalborg, Esbjerg, Randers, Horsens, Kolding, Vejle, og Roskilde.

Annonce:

Det er et rekordstort beløb. Der har aldrig været brugt så mange penge globalt på nettet under Black Friday, der naturligvis deler æren med Cyber Monday. Sidstnævnte er dog skrumpet ind over de senere år, efterhånden som e-handel bliver en større og større del af dagligdagen, en udvikling, Corona-pandemien satte turbo på.

Beløbet svarer til en 5% stigning i forhold til sidste år, hvilket måske siger noget om, at den globale inflation efterhånden er lettet de fleste steder. Tallene herover dækker kun 29. november, altså dagen efter amerikanerne fejrede Thanksgiving – en tradition, de fleste lande har ladet blive, også selv om de har overtaget Black Friday-konceptet.

AI hjalp med at finde tilbud

Også Adobe annoncerer som regel Black Friday-statistikker, dog primært fokuseret på USA. Her var der dog noget ret interessant at spore i statistikkerne: Hver femte amerikaner brugte en AI-chatbot til at hjælpe dem med at finde de bedste online-tilbud og andre shopping-anbefalinger. Det skriver TechCrunch.

Det står ikke helt klart, om der er tale om standalone-chatbots som f.eks. ChatGPT, Gemini, eller Claude, eller om der er tale om chatbots integreret i shopping-platforme som f.eks. Amazon – eller begge dele.

Men som TechCrunch også skriver, så er det en helt åbenlys mulighed for annoncører, der gerne vil fremhæve sine produkter sådan som de har været vant til at gøre det på søgemaskiner (primært Google, naturligvis) via SEO og annoncering.

Selv om salgstallene verden over nåede nye højder, var der ikke ret mange nye kategorier blandt de populæreste produkter. Ligesom de sidste mange år var legetøj og forbrugerelektronik de primære kategorier folk brugte penge på – formentlig for at komme på forkant med julegaverne. I USA shopper de fleste nu Black Friday-tilbud på mobilen. 55% af alle Black Friday-onlinekøb skete fra en mobil enhed – en stigning på 12,1%.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.