Amazon Music har netop tilføjet tjenestens svar på Spotify Wrapped og Apple Music Replay. Spotify har svaret igen med AI-genererede podcasts om brugernes årlige, personlige musikforbrug.
Spotify er et firma, der nok er den største spiller på musikstreamingmarkedet (med mindre, man tæller YouTubes musikvideoer med), men som hele tiden skal passe på sine omkostninger. Derfor fokuserer det svenske selskab skarpt på initiativer, der ikke koster ret meget, men som er voldsomt populære.
Det lader således til, at den højkvalitets-streaming, som Spotify har lovet os i årevis, er for dyr i forhold til, hvad selskabets kunder gerne vil have. Det ser grangiveligt ud som om, Spotify har nedprioriteret Spotify HiFi til fordel for andre initiativer.
Et af de sidstnævnte er Spotify Wrapped, der siden 2016 har givet brugerne et overblik over, hvad de har lyttet til og hvordan i året, der er gået. Det er nu blevet så populær en funktion, at folk nærmest går og venter med spænding på at finde ud af deres musik-historik, så de kan dele den på sociale medier.
På Wikipedia kaldes Spotify Wrapped en viral marketing-kampagne, og det er nok ikke helt ved siden af. Det giver trods alt Spotify en hel del synlighed, når en hel masse mennesker deler deres musikalske årsopgørelse med venner og familie. Af samme grund er Spotifys konkurrenter begyndt at gøre noget lignende.
Dit musikforbrug som AI-podcast
Apple lancerede således firmaets egen version af Wrapped, Apple Music Replay, i 2019. Tidligere i år besluttede Apple at funktionen var populær nok til at lancere en udgave, der ikke blot giver brugerne en opgørelse for det forløbne år, men kan gøre det samme hver måned.
Nu har Amazon så også kastet sig ind i kampen med Amazon Music Delivered. Navnet spiller naturligvis på det, Amazon er kendt for i mange lande verden over, nemlig at levere varer til døren. Men i dette tilfælde er der altså tale om, hvad Amazon Music har leveret af musikstreaming til den enkelte bruger.
Har man en af Amazons Echo-højttalere med Alexa ombord, kan man bede den om at præsentere Amazon Music Delivered, hvorefter den virtuelle assistent laver et lille radioshow med musikken. Denne kan i visse tilfælde indeholde en indtalt hilsen fra enkelte musiknavne, som Amazon har lavet en aftale med.
Det sidste vil Spotify dog ikke stå tilbage for. Firmaet har i de senere år øget sin indsats på AI (endnu et indsatsområde, der ikke står Spotify HiFi på) f.eks. med en personlig DJ-funktion. Nu har Spotify så kombineret det sidste med Spotify Wrapped, sådan at du kan få en hel podcast baseret på dit musikalske årsforbrug.
Podcasten bliver genereret med Googles NotebookLM, der netop har fået en del opmærksomhed for at kunne AI-generere podcasts baseret på tekst-inputs såsom bøger og artikler. Men det er desværre kun Spotify Premium-brugere i USA, Storbritannien, Australien, Canada, Irland og Sverige, der foreløbig har adgang til denne funktion.