TV 2s serier fortsætter med at konkurrere hårdt mod de andre store danske stationer med populære formater. Vi har kigget lidt, hvad der rører sig og fungerer blandt serier på TV 2 PLAY.
Men lad os først se lidt på tal for streaming, og TV-pakker.
TV 2 PLAY er som bekendt en førende streamingtjeneste i Danmark og fastholder en betydelig position på markedet. I fjerde kvartal 2021 nåede tjenesten 900.000 abonnenter og blev dermed den tredje største streamingtjeneste i landet. I 2022 steg dette tal til 1 million, siden er der ikke meldt ud om antal abonnenter. Men i seertalsmålingerne er det ofte TV 2 Play som topper listen, sammen med DRTV og Netflix.
Med en markedsandel på cirka 25% i 2023 står TV 2 PLAY stærkt i konkurrencen mod andre streamingtjenester som Netflix og Viaplay.
Denne vækst kan på den ene side tilskrives TV 2 PLAY’s strategi om at tilbyde et bredt udvalg af indhold, herunder eksklusive danske serier, dokumentarer og live-tv. Tjenesten har investeret i originale produktioner (DEN SORTE SVANE) og sikret rettigheder til populære internationale serier (FORRÆDER, X FACTOR), hvilket har tiltrukket en bred målgruppe.
På den anden siden har der i Danmark været en markant udvikling i forbrugernes medievaner, hvor flere vælger streamingtjenester frem for traditionelle tv-pakker. I 2022 havde 38% af danskerne udelukkende streamingabonnementer uden et traditionelt tv-abonnement, en stigning fra 31% i 2021. Samtidig faldt andelen af husstande med både tv-pakke og streamingtjenester fra 56% i 2021 til 51% i 2022.
Denne tendens har påvirket de store internet- og tv-udbydere, som har oplevet et fald i antallet af traditionelle tv-abonnementer. For eksempel har YouSee, en af Danmarks største tv-udbydere, set en stigning i kunder, der vælger mindre tv-pakker eller helt fravælger dem til fordel for streamingtjenester.
For at imødekomme denne udvikling har flere udbydere tilpasset deres tilbud. YouSee og Norlys har introduceret fleksible tv-pakker, hvor kunderne kan sammensætte deres egne pakker med både tv-kanaler og streamingtjenester. Samtidig har streamingtjenester som Netflix, Disney+, Viaplay og TV 2 Play oplevet en stigning i abonnenter.
Samlet set viser udviklingen, at danske forbrugere i stigende grad foretrækker fleksible og skræddersyede medieløsninger, hvilket udfordrer de traditionelle tv-udbydere til at tilpasse deres produkter og services.
Nå, tilbage til TV 2 PLAYs nuværende serier.
BALLADEN OM KOLONIHAVEN – Anmeldelse
Balladen om Kolonihaven kører nu på sæson to på TV 2 PLAY. Første sæson af dette stykke moderne Danmark, hvor livet i den lille parcel er krimihybrid, melodrama, og en lurende udkantskrise – blev et overraskende seerhit, og nu er den umage gruppe tilbage. Kender du ikke formatet? Tænk Matador, hvis der også var blevet slået lidt på flasken og diskuteret ligusterhækkens moralske forfald.
Serien er igen delikat serveret i sekvenser, der er lidt som en grillaften, hvor der først er smil og klirrende glas, indtil nogen nævner muldvarpeskuddene på grunden og ukrudtet rundtom. Med nydeligt kiksede karakterer – nogle tydeligvis castet med henblik på at vække vores indre havesociolog – bliver vi taget med ind i livet og dramaet omkring den dansk provins’ kolonihaveliv og dets ubønhørlige realiteter som forening med en bestyrelse, som SKAL fungere for at den lille andedam blandt tusind andre kan fortsætte.
TV 2 PLAY skal have en klapsalve for at finde, fortælle og forsøge at indfange dette mikrokosmos af dansk kulturarv. Kolonihaveforeningen er qua sæson et kommet på landkortet, på forsiden og sæson to kulminerer som metafortælling da landets statsminister (opportunistisk?) besøger haven og gør sig selv til hovedperson, eller ihvertfald ypperstepræstinde som velsigner mini-demokratiet.
Forsøger med serien er jo at opdyrke og iscenesætte kolonihavelivet som et sted, hvor intrigerne ulmer konstant. Og det gør de sandelig. Især generationskløften er den store skillelinje, hvor de gamle øldrikkende og socialt kontrollerende mener at de har ret og pligt til at definere, hvordan de yngre og nytilflyttende skal opføre sig. Men okay – vi elsker jo lidt drama til hverdagen og her er det.
Så hvis du holder af at følge med i de små livs store konflikter og en smule tommetyk ironi, ja, så er denne serie måske noget for dig. Balladen om Kolonihaven forsøger at være både sjov og eftertænksom.
FLOKKEN Sæson 2 – Anmeldelse
TV 2 PLAY’s FLOKKEN er tilbage med en anden sæson. Konceptet er simpelt: Tag en gruppe danskere, fjern deres smartphones, og smid dem ud i naturen med kun deres overlevelsesinstinkter og en kameramand til at fange hvert akavede øjeblik. Det er som Robinson Ekspeditionen møder Nak & Æd, men uden luksus og med dobbelt så mange myggestik.
Deltagerne i denne sæson er en broget flok – fra kontorrotter, der tror, at “outdoor” betyder at sidde på en caféterrasse, til fitnessentusiaster, der opdager, at løbebåndet ikke forbereder én på at bygge bivuak. Deres forsøg på at tænde bål minder mest om en spejderlejr ledet af klovne.
Men midt i al komikken er der også øjeblikke af ægte indsigt. Vi ser, hvordan moderne mennesker kæmper med at genopdage basale færdigheder og forbindelsen til naturen. Det er både underholdende og tankevækkende at se, hvor langt vi er kommet fra vores rødder – og hvor hurtigt vi kan finde tilbage, når vi ikke har andet valg.
Det egentlige drama er jo netop, at når civilisationen skrælles bort, når konkurrencen om en mulig pengepræmie melder sig og alle kæmper mod alle – hvor hurtigt og hvorledes falder så vores individuelle pæne opførsel, tolerance og ordentlighed?
Produktionen er skarp, med smukke billeder af den bulgarske natur, der næsten får en til at glemme, at deltagerne kun har spist en håndfuld ris de sidste tre døgn. Musikvalget understøtter dramaet lige lovligt gyser-agtigt, men klipningen sikrer, at vi både griner og græder med deltagerne.
Alt i alt er FLOKKEN sæson 2 en interessant påmindelse om, at i en tid, hvor krig, krise og nødrationer ikke længere er en fjern illusion, kan vores digitale tidsalder meget hurtigt blive forvandlet til det dybt menneskelige ved at kæmpe med at slå et telt op i regnvejr. Der er underspillede hints til vores virkelighed, samtidig med at det bare er et doku-gameshow.
FAMILIER SOM VORES – Anmeldelse
Thomas Vinterbergs første tv-serie, Familier som vores, præsenterer en dystopisk vision af Danmark, hvor stigende vandstande tvinger til en national evakuering. Serien, der havde premiere på TV 2 den 20. oktober 2024, udforsker temaer som klimaforandringer og menneskelig resiliens.
Mens seriens ambition om at skildre en national krise er prisværdig, kan den gennemgående pessimistiske tone virke overvældende. Den konstante fokus på desperation, opløsning og tab kan efterlade seeren med en følelse af håbløshed, hvilket kan gøre det udfordrende at engagere sig fuldt ud i karakterernes rejse.
Skuespillet er solidt, med bemærkelsesværdige præstationer fra Nikolaj Lie Kaas og Esben Smed. Thomas Vinterberg er gruppefortællingens mester. Han har aldrig været særligt god til det inviduelle – og derfor er denne serie klart et højdepunkt i Vinterbergs oeuvre, som FESTEN og DRUK. Men vi kommer nok ikke rundt om, at det depressive aspekt er så dominerende, at det kan være svært at holde ud.
En krimi med et frisk lig på bordet eller en blodig voldsfilm har ikke samme formørkende effekt, da det heldigvis ikke har noget med vores liv at gøre.
Visuelt er serien imponerende, med cinematografi, der undespillet fanger den truende naturkatastrofe. Men uden kontrasterende elementer kan den vedvarende dystre atmosfære føles belastende over tid. Det er muligvis også intentionen – men kan seerne/danskerne i sofaen være med? Det er ikke særligt løsningsorienteret.
Familier som vores er en teknisk veludført serie med stærke skuespilpræstationer og eminent instruktion. Men dens tunge fokus på pessimisme kan begrænse dens appel, især for seere, der søger en mere håbefuld eller varieret narrativ.