El-løbehjul har vundet indpas på vores cykelstier. Behageligt og bekvemt er det at transportere sig gennem byen eller sågar byer med minimal fysisk indsats. Recordere.dk har spændt hjelmen og prøvet kræfter af med et kinesisk high-end løbehjul.
Alle el-løbehjul, der indfinder sig i den danske trafik, er underlagt en række regler og restriktioner, hvilke du finder i bunden af denne anmeldelse. Færdselsloven dikterer blandt andet, at du skal køre med cykelhjelm, når du trykker acceleratoren i bund på dit løbehjul.
Derudover er alle typer underlagt en maksimal hastighed på 20km/t, hvormed enhver lovlydig dansk forhandler undlader at sælge løbehjul med en højere hastighed. Det er ikke nok, at den enkelte model lever op til EU-lovkravene, eftersom den danske færdselslov har strengere restriktioner.
Hvori består forskellen så, hvis alle el-løbehjul må køre lige hurtigt (eller langsomt)? Faktisk er der afgørende forskelle på, om du køber en model til kr. 2.500 eller kr. 5.000. Det handler alt sammen om komfort, rækkevidde, funktioner og build-kvalitet.
Recordere.dk har valgt at teste et Xiaomi Electric Scooter 4 Pro (2. generation) på grund af specifikationerne – og ikke mindst den teoretiske rækkevidde. Vi kunne sagtens have testet en billigere model, men går efter en af de dyrere modeller, fordi det er vores erfaring, at rækkevidde bør spille en nøglerolle i dine købsovervejelser.
Billigere modeller kan have en teoretisk rækkevidde på 20 kilometer, hvilket først og fremmest begrænser, hvor langt du kan køre på en opladning, men det er også et spørgsmål om bekvemmelighed.
Hvis du bor i lejlighed, ville du nærmest dagligt skulle lade dit løbehjul op, og det er langt fra alle udgaver, hvor du kan fjerne batteriet, hvormed du er tvangsindlagt til at slæbe cirka 15-20 kilo op ad trapperne for at finde en stikkontakt. De dyrere versioner kan tilbagelægge 50-60 kilometer, i teorien, før de tørster efter mere spænding.
Electric Scooter 4 Pro er i skrivende stund set til kr. 4.495 på nettet, og det er mange penge for et stykke elektronisk luksus, der skal gøre din transport nemmere, men løbehjulet er pengene værd – her er hvorfor:
Design og build
Electric Scooter 4 Pro består hovedsageligt af robust karbonstål, der kan tåle møgvejr som stød. Løbehjulet vejer 19kg, og det er nemt at klappe sammen på få sekunder, hvormed styrstangen bliver konverteret til et håndtag, du kan bære herligheden med.
Styret har indbygget et LED-display, som viser, hvor meget strøm der er på batteriet, din hastighed samt om du har tændt lygterne, hvilket er et lovkrav. I hver side af styret er der højre- og venstresvingsblinklys, så du slipper for at række hånden ud til siden, når du drejer. Styret er desuden beklædt med hård gummi, som sikrer et godt greb, selvom dine hænder sveder.
Platformen til dine fødder har fint med plads til et par størrelse 45 i forlængelse af hinanden. Lettere kritisk bliver det dog at have fødderne placeret parallelt, da platformen er noget smal, og det gør din position en smule usikker, hvilket irriterer mig på længere ture. Mest komfortabelt er det nemlig at have vægten ligeligt fordelt på begge ben, når jeg kører langt – ellers bliver benet med største vægtbelastning hurtigt træt, når fødderne er i forlængelse af hinanden.
Platformen er desuden sænket i sådan en grad, at den skraber mod kantstenen eller ramper ned ad trappesatser. Hjulene er ganske enkelt for små til at undgå dette.
Hjulene er slangefri, men består af solid og stødabsorberende gummi, hvilket sikrer en fremragende komfort på asfalterede veje, mens komforten på grusstier er overkommelig.
Electric Scooter 4 Pro har en elektronisk lås, der kan aktiveres via Xiaomi Home-appen, men det er stadig nemt for en tyv at klappe løbehjulet sammen og smide det ind bag i en bil. Xiaomi mangler at udstyre Electric Scooter 4 Pro med en solid metalring eller lignende, så løbehjulet kan låses fast med en kædelås.
Batteri
Teoretisk set kan Electric Scooter 4 Pro køre 60 kilometer på en enkelt opladning, men der er som bekendt forskel på teori og praksis. Længste strækning, jeg har tilbagelagt, er på 52 kilometer med relativt fladt terræn og på asfalt – og det var i løbet af sommeren.
Årstiderne spiller en væsentlig rolle. I koldere klima, såsom det danske efterår, falder batteriets rækkevidde betydeligt. Jeg har oplevet kunne køre mindre end 20 kilometer på 50 % opladning – og det var på relativt flade strækninger. Til gengæld lå temperaturen omkring fem-syv grader i løbet af en formiddag. Samme tendens oplevede jeg på andre kølige efterårsdage.
Om sommeren i 20-30 graders varme holder batteriet bedre på spændingen, og jeg oplevede at komme tættere på den teoretiske rækkevidde. Igen, alt er relativt ud fra, hvor hurtigt du kører, og hvor kuperet terrænet er.
Før du begynder at ryste på hovedet over Xiaomi og løbehjulets batterikapacitet, bør det nævnes, at alle elektriske køretøjer, fra elbiler til elcykler, oplever en lignende problematik. Sågar din smartphone har kortere batterilevetid i koldt klima. Lithium-batterier afspænder bare hurtigere, når det er koldt. Og derfor er det federe og mere bekvemt med et løbehjul, som har et større batteri, så jeg slipper for at skulle lade dyret op en-to gange om dagen, når koldere vinde rammer her til lands.
Når det er tid til genopladning, tager det små otte timer at nå fra 0 til 100 %, hvilket jo svarer til en god nats søvn eller en arbejdsdag. Jeg ville dog ønske, at batteriet kunne afmonteres, så det ikke var hele løbehjulet, der skal medbringes i jagten på stikkontakten.
Køreoplevelsen
Electric Scooter 4 Pro gør det ufatteligt nemt at komme rundt. Min traditionelle cykel med rugbrødsmotor står nærmest uberørt hen i de måneder, jeg har testet løbehjulet, fordi dovenskaben bare har vundet.
Xiaomi har fundet en vinderformular, da det blot handler om at stille sig op på platformen, når løbehjulet er tændt, hvorefter gashåndtaget bliver trykket i bund, mens jeg tager skubber Electric Scooter i gang, og jeg kommer ubesværet afsted.
Løbehjulet har en høj accelerationsevne, selv når det går moderat op ad bakke, og det tager to-tre sekunder at nå de 20km/t.
Håndbremsen i venstre side er ganske effektiv, da jeg oplever cirka en meters bremselængde ved tophastighed. Det er ganske rart, at løbehjulet ikke laver en hård opbremsning.
Electric Scooter 4 Pro kører ufatteligt godt på asfalt, og det er bekvemt med blinklys, når jeg skal dreje. Hjulene er tilstrækkeligt gode til at absorbere stød overordnet set, men kører du på skovstier, skal du forvente, at køre turen bliver bumlet i en grad, hvor du lige skal holde ekstra fat på styret. Velholdte parkstier er mere behagelige at køre på.
Motoren er kraftig nok til at nok til at køre op ad stejle bakker, som Valby Bakke, og det sker uden tab af hastigheden.
Går du og lurer på et el-løbehjul, er Xiaomi Electric Scooter 4 Pro anbefalelsesværdig, fordi du får mange kilometer på en opladning, mens der er tænkt på en række praktiske detaljer, som gør køreoplevelsen brugervenlig og behagelig. Enkelte designdetaljer virker dog irriternde såsom mangel af mulighed for at låse løbehjulet fast ved parkering samt udtagning af batteriet mangler dog.