Forside * Featured

TDC ramt af landsdækkende driftsforstyrrelser: CFCS følger tæt

-

TDC, Danmarks største teleudbyder har i dag haft omfattende driftsforstyrrelser på deres mobilnetværk. Problemerne ramte kunder i hele landet og har skabt store udfordringer for både privatpersoner, virksomheder og offentlige instanser, herunder beredskabet.

Center for Cybersikkerhed (CFCS) følger situationen tæt og oplyser, at der ikke er nogen indikationer på cyberangreb.

Annonce:

Problemer forårsaget af opdatering

TDC har oplyst, at driftsforstyrrelserne sandsynligvis er relateret til en fejl under implementeringen af en netværksopdatering. Virksomheden arbejder på højtryk for at løse problemet, men har endnu ikke givet en præcis tidshorisont for, hvornår netværket forventes at være fuldt operationelt igen.

Ifølge TDC er der tale om en teknisk fejl og ikke en sikkerhedsrelateret hændelse. “Der er ingen tegn på, at der er tale om et cyberangreb,” udtaler en talsperson fra TDC til pressen.

Driftsforstyrrelserne har haft vidtrækkende konsekvenser. Blandt andet har det været svært for nogle borgere at ringe til alarmnummeret 112 via TDC’s mobilnetværk. Politiet og beredskabsmyndighederne opfordrer borgere, der oplever problemer med opkald, til at forsøge at benytte fastnettelefoner eller andre mobilnetværk, hvis muligt.

CFCS, som overvåger Danmarks kritiske digitale infrastruktur, følger situationen tæt og har løbende dialog med TDC og de relevante myndigheder. Centeret understreger dog, at information om løsningen af problemet primært skal komme fra TDC.

Banedanmark oplever samtidige problemer

Samtidig med TDC’s problemer har Banedanmark rapporteret om driftsforstyrrelser på det digitale signalsystem i flere dele af landet. Disse problemer har påvirket togtrafikken og skabt forsinkelser. Ifølge Banedanmark arbejder de intensivt på at finde og afhjælpe årsagen.

Center for Cybersikkerhed har ingen oplysninger, der forbinder TDC’s netværksproblemer med Banedanmarks driftsforstyrrelser. Alligevel har DSB meddelt, at TDC’s udfordringer har påvirket muligheden for at indsætte togbusser til afløsning for togene på de berørte strækninger.

CFCS: Kritisk overvågning af infrastruktur

CFCS’s rolle i situationen er at sikre, at Danmarks kritiske digitale infrastruktur forbliver robust og funktionel. Ifølge centeret er det endnu uklart, om nogen andre teleudbydere er påvirket af lignende problemer, men der er ikke rapporteret om større problemer hos andre selskaber.

“Vi overvåger fortsat hændelsen nøje og har tæt kontakt med de relevante aktører. Vores primære opgave er at sikre, at eventuelle sårbarheder bliver identificeret og håndteret hurtigt,” udtaler CFCS i en pressemeddelelse.

TDC opfordrer deres kunder til at holde sig opdateret via virksomhedens officielle kanaler, hvor der løbende bliver informeret om status på netværket. Center for Cybersikkerhed anbefaler samtidig, at borgere i kritiske situationer benytter alternative metoder til at kontakte myndighederne.

TDC.net skriver på deres hjemmeside:

I øjeblikket kan du opleve udfordringer med at ringe og på data. Vi beklager meget ulejligheden, og vi arbejder på højtryk for at løse det.

Oplever du udfordringen, skal du undgå at slå flytilstand fra og til for at forsøge at løse det. Hvis du har behov for at ringe 112, kan du tage dit SIM-kort ud og ringe uden SIM-kort.

Opdatering: Vi har nu implementeret et tiltag, som gør at opkald nu i højere grad kan foretages af alle kunder, men de vil være med nedsat lydkvalitet.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.