Vi har kigget nærmere på mastodonten indenfor skydespil og kan berette, at Black Ops 6, hører til blandt de allerbedste spil i serien.
Call of Duty har i mange år ligget i top på salgslisterne op til jul. Det uanset om spillene har været gode eller dårlige nærmest. De senere år har de, efter min smag i hvert fald, haltet på både velfortalte historier i singleplayerdelen, samt en multiplayerdel, der blev mere og mere rodet i sin opbygning.
Heldigvis er den tendens vendt med årets Black Ops 6, der hører til blandt de allerbedste spil i serien og på mange måder minder om de første spil, samtidig med, at spillet tør træde nye spor, der lover rigtig godt for de kommende år.
Ny bevægelsesfrihed
I år har serien fået ny måde du kan bevæge dig på. Udviklerne kalder det omnimovement og det betyder i praksis, at du i år kan sprinte og springe i alle retninger (højre/venstre/frem/tilbage). Når du lander på jorden kan du også dreje dig frit rundt.
Det giver en meget større bevægelsesfrihed og føles helt naturligt, som noget, der altid har været der. Man bruger det mest online og det åbner for nogle ret vilde scenarier, hvor spillere springer sidelæns gennem døråbninger eller måske baglæns ud over en trappeafsats for så at fylde fjender med bly i ren actionfilmstil.
Det er ikke nødvendigvis mere effektivt på denne måde, men det er helt sikkert mere underholdende end før. De ny bevægelsesmuligheder har måske sat tempoet et nøk op og ind i mellem så dør man af det, men fedt og sjovt, det er det altså.
Singleplayer
Kampagnen har i min optik haltet gevaldigt de senere år. Flotte, voldsomme og actionfyldte som de har været, så har de manglet evnen til at tage tempoet ud af historien, så spilleren kunne få lov til at trække vejret. Forestil dig en actionfilm, med konstant action og ingen pauser. Til sidst orker man det bare ikke mere, hvor flot det end måtte være.
Black Ops 6 indeholder rigeligt med actionscener, tag ikke fejl af det, men spillet formår at fortælle historien langt mere nuanceret og med de temposkift, der skal til i en god historiefortælling. Historien, der i år handler om bio-våben og sender tanker mod Resident Evil, holder rimelig godt og spillet varierer som nævnt tempo, men også selve missionerne du er på.
Der er klassiske skyde-scenarier som du kender, der er missioner hvor du skal infiltrere uden våben, der er et heist i bedste Oceans Eleven stil, der er en mission, som kunne være taget ud af Resident Evil serien og endelig en mission, der nærmest går over i open-world. Det er stærkt underholdende og man har lyst til at spille, samtidig med, at man ind i mellem rammes lidt af, hvor ubehagelig krig og vold i virkeligheden er.
Som bindeled mellem dine missioner, har din spiller og hans kumpaner et safe-house, et hus du vender tilbage til, hvor du kan tale med de andre karakterer i spillet, opgradere dine våben, skills og andet for de penge du finder. Du kan også forsøge at løse mysterier, der gemmer sig som små puzzles i huset. Det er en side af Call of Duty jeg ikke har set før, og selvom jeg hen mod slutningen rimelig hurtigt gik videre, til de næste missioner, så er det en rigtig velfungerende måde, hvorpå spillet skaber tid til at få pulsen ned, samt give variation.
Historien tog i år omkring 15 timer at gennemføre. Jeg har dog ikke haft travlt og har undersøgt hver en afkrog undervejs, så det kan formentlig klares en del hurtigere, hvis du vil.
Tæt på fotorealisme
Grafisk er årets Call of Duty helt sublimt og, i hvert fald på konsol (vi har testet på PS5), tæt på det flotteste jeg nogensinde har set. Ansigterne ligner jo ægte mennesker meget af tiden, især i cutscenerne, men også bygninger, lyssætning og omgivelser ser utroligt flotte ud.
Jeg må igen nævne ‘Oceans Eleven’-scenen, hvor man skal røve et casino, som noget af det ypperste grafisk jeg længe har oplevet. Det er imponerende og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om den kommende PS5 Pro (som vi arbejder på en test af), overhovedet kan forbedre et spil som Black Ops 6. Lydsiden matcher i øvrigt fint, med lækre og varierede lyde fra våben, eksplosioner og lignende.
Zombiemode
Vi har i skrivende stund ikke haft tid til at dykke ned i zombiemode.
Multiplayer
Jeg er bestemt ingen ørn til Call of Duty multiplayer. Faktisk plejer jeg at bliver jordet så hårdt, at jeg ender med at droppe det. Sådan går det formentlig også i år, men indtil nu, efter omkring 25 timer online, er jeg godt underholdt. Spillet indeholder fra start 16 maps, heraf 12 som 6 mod 6, samt 4 mindre kort, hvor man b.a. kan spille 2 mod 2. To mod to er virkelig en sjov tilføjelse synes jeg, hvis man har en ven at spille med.
Jeg synes de fleste kort fungerer ganske fint. Det er den typiske COD “3 lanes” opbygning af kort og de fleste fungerer godt, uden der dog er nogle kort som står ud som værende helt fantastiske. Et par af kortene kan være til den frustrerende side, i hvert fald efter min smag, fordi der er for meget kaos på dem og ingen tid til at luske omkring. Til gengæld er det sjovt, når man havner på baner, som foregår på steder du også var i historien.
Som i andre år, kan der være udfordringer med, at banerne er så intense, at du ind i mellem spawner, blot for at konstatere, at du glor lige ind i fjendes våben.
Alle våben, det uanset om du spiller historie eller online, føles gode og jeg er endnu ikke støt på våben, der følges overpowered på nogen måde. Til gengæld kan det godt være svært at spille en effektiv sniper, med de relativt små kort COD kører in mente. Udenfor banerne, er det blevet mere overskueligt, at finde rundt i menuerne synes jeg, hvilket er rart for øjet. Og endelig er “Prestige”, hvor du kan opnå Prestige ved at nå maks level, for så at opgradere igen og igen, er tilbage i årets spil.
Konklusion
Skulle du have meldt pas på de senere års spil, er der i år al mulig grund til springe ind i kampen igen. Kampagnen prøver nogle nye og rigtig velfungerende ting af og det er en fornøjelse at se, hvordan de i år har formået at skabe en historie og et gameplay, der både er varieret og med de helt rigtige temposkift.
Grafisk er det sublimt og online mærker man tydeligt, at serien har en kæmpe erfaringsbank at trække på. Det kører stabilt og sikkert og bidrager alt sammen til, at vi I år har fået et af de stærkeste COD-spil i mange år.
Karakter: 4,5/5