Nu er det muligt at skrive Digital Post til myndigheder på vegne af andre
I dag lanceres en ny hjælpefunktion i Digital Post, der giver borgerne mulighed for at skrive og besvare beskeder til offentlige myndigheder på vegne af et familiemedlem eller en nærtstående. Denne funktion er særligt designet til at støtte borgere, der har svært ved selv at håndtere Digital Post og kommunikere med myndighederne.
Med den nye funktion kan pårørende ikke blot læse, men også besvare eller oprette meddelelser til eksempelvis hospitaler, kommuner og andre offentlige institutioner på vegne af deres nære. Funktionen supplerer den eksisterende læseadgang, som allerede er benyttet af 250.000 borgere, der har givet adgang til, at en hjælper kan læse deres Digital Post.
Sådan fungerer læse- og skrive-adgang
Borgere, der ønsker at hjælpe en nærtstående, kan anmode om adgang til både at læse og skrive Digital Post gennem Borger.dk. Det er også muligt at få personlig hjælp til at tildele eller anmode om adgang i Borgerservice. Når adgangen er oprettet, kan pårørende logge ind i deres egen digitale postkasse med MitID og skifte til den nærtståendes postkasse for at administrere beskeder.
Fokus på digital inklusion
Indførelsen af læse- og skriveadgang er et skridt mod at skabe bedre vilkår for dem, der oplever udfordringer med digital kommunikation. Tiltaget er en del af ’Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2022-25’ og bygger på den politiske aftale om digital inklusion fra juni 2023. Målet er at sikre, at alle borgere får lige muligheder for at kommunikere med det offentlige, uanset deres digitale færdigheder.
OM LÆSE – OG SKRIVEADGANG – Læse- og skriveadgang er et supplement til den eksisterende mulighed for læseadgang. Med læse- og skriveadgang kan borgerer, der har brug for hjælp, give familiemedlemmer, nære relationer og øvrige støttepersoner adgang til at læse, skrive og sende Digital Post på sine vegne. Borgerens hjælper kan også anmode om adgang. – Læse- og skriveadgang tildeles, ophæves og anmodes ved at logge på Digital Post på borger.dk eller ved personlig henvendelse i Borgerservice, hvor det er muligt at få hjælp til at tildele eller anmode om læse- og skriveadgang. – Kommunikationen foregår i borgerens Digital Post og sikrer dermed borgeren indsigt i sin egen sag. Borgerens hjælper logger ind i Digital Post med sit eget MitID og skifter til borgerens Digital Post for at læse, skrive og sende post på vegne af borgeren. Det fremgår af meddelelsen, at den er skrevet af hjælperen på vegne af den borger, der har brug for hjælp. – Læse- og skriveadgang omfatter kun offentlig Digital Post, ikke post fra virksomheder (bank, forsikring). Borgerne skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis de ønsker læseadgang til post fra den private sektor. – Adgangen til at skrive Digital Post på vegne af en anden er ikke det samme som at få en fuldmagt. Afhængig af, hvad sagen drejer sig om, kan den myndighed, man skriver til, bede om dokumentation for, at man må handle på vegne af den anden. Kilde: Digitaliseringsstyrelsen |