Forside * Nyheder

Sådan kunne Gmail- og PlayStation-logoerne have set ud i 80’erne

-
Hvis Gmail havde fandtes i firserne, kunne logoet have set sådan ud (foto: kxdlogos)

En kvik TikTok’er er lykkedes med at trykke på både nostalgi- og fascinationsknappen med sine gammeldaws logo-designs.

Hvordan ville Googles populære email-tjeneste have set ud, hvis den havde eksisteret i 80’erne? Det har mange af Rec.dk’s læsere formentlig en relativ god fornemmelse af, hvis de er gamle nok og har fantasien i orden.

Og hvis det sidste ikke er tilfældet, så kan kreative folk på nettet naturligvis hjælpe. For eksempel TikTok’eren kxdlogos, der har fundet en fidus i at designe nutidige firmaers logoer i 1980’er-stil.

Annonce:

Videoerne er endda en smule informative, for man kan i flere tilfælde følge de forskellige designændringer, der får det hele til at se ud som var det i firserne. På den måde kan man lære lidt om, hvad det lige præcis er, der får det til at se firser-agtigt ud.

Der er noget hyggeligt over 80’er-versionen af Instagram-logoet (foto: kxdlogos)

Ikke overraskende er det typiske teknologifirmaer, apps, platforme eller online-services af forskellige art, der får et nostalgisk redesign. Det ville jo ikke give ret meget mening at omdesigne et 80’er-logo til et andet 80’er-logo, og tiden siden dengang har jo netop været karakteriseret af fremkomsten af en masse digitale tjenester.

Gmail som på en Amiga

Således kan dut som nævnt ovenfor for eksempel se, hvordan Gmail kunne være blevet designet, hvis tjenesten skulle køre på en Commodore Amiga eller måske endda en 64’er (grafikken er dog lige lidt for højopløst til det sidste…)

Her har kxdlogos valgt at beholde Googles regnbue-farver, men har placeret dem i en mere regnbue-lignende formation, der kommer ud af en ikonisk, amerikansk postkasse – naturligvis, fristes man til at sige. Dertil kommer, at logoet er lavet udelukkende med små bogstaver, en trend fra 70’erne og de tidlige 80’ere, der lige nu er populær igen.

Man kan næsten lugte pommes frites-produktionen og høre lyden af 8-bits musik, når man ser dette logo (Foto: kxdlogos)

Instagram-logoet er gjort en hel del mindre strømlinet og bruger en blødere og tykkere font. I det hele taget ser Instagram lidt hyggeligere ud på denne måde, men det kan også blot være undertegnede skribents alder, der trykker.

Mon ChatGPT var blevet lige så stor en succes, hvis logoet havde set sådan ud? (Foto: kxdlogos)

PlayStation-logoet er der til gengæld fart over, med dens skråtstillede bogstaver og linjer, der stikker ud langs med teksten. Det ligner noget, man kunne have set i en spillemaskine-arkade dengang – og det passer jo meget fint.

Du kan se alle de sjove logo-redesign-TikToks her.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.