Firmaet har skabt en AI-version af Kōnosuke Matsushita for at kunne stille søge råd hos stifteren om ledelsesbeslutninger og virksomhedens ånd.
Der er mange måder at fastholde en virksomheds ånd på, hvis det er det, man vil. Mange større firmaer hyrer en decideret arkivar, der holder styr på virksomhedens historie og dermed også fungerer som et link til tidligere tiders strategier og beslutninger.
Andre firmaer holder ånden i live ved at sikre, at stifterens familie og efterkommere altid er repræsenteret i lederskabet. Atter andre fokuserer på selve ånden og verbaliserer denne i bøger og manualer, og forsøger at lade denne øve indflydelse på, hvordan firmaet agerer og tager sig ud i offentligheden.
Og så er der Panasonic. Den mere end 100 år gamle, hæderkronede, japanske elektronikgigant har ganske passende fundet en teknologisk løsning på problemet med at holde en virksomheds oprindelige ånd i live. De har simpelthen genoplivet firmaets stifter som AI.
Som mange ved, er navnet Matsushita forbundet med Panasonic, og det er fordi, manden der i 1918 stiftede firmaet, hedder Kōnosuke Matsushita. Han døde i 1989, men nåede i sin levetid at uddanne og optræne en række medarbejdere, der siden har videreført hans traditioner og den ånd, han indstiftede firmaet i.
”Hvad ville Matsushita tænke?”
Men nu er også disse medarbejdere, der blev personligt oplært af Kōnosuke Matsushita, ved at forsvinde – enten fordi, de går på pension eller fordi de nu er draget videre og hænger ud med Matsushita i forbrugerelektronik-himlen. Det har gjort Panasonic-ledelsen nervøse for at Matsushitas oprindelige visdom ikke længere kan guide beslutningstagerne i virksomheden.
Derfor har de nu trænet en AI-model med over 3.000 optagelser af Kōnosuke Matshushita, samt ting han har skrevet, foredrag han har holdt, og interviews han har givet. Det er sket i samarbejde med en uddannelsesfond og tænketank, som Matsushita også stiftede.
Tokyos universitet er også involveret, her har forskere udviklet en AI-karakter, baseret på Matsushitas måde at tale på, men angiveligt også, hvordan han tænkte. Denne karakter er baseret på den førnævnte AI-model. Panasonic håber nu at gøre det samme med folk, der arbejdede med innovation under Matsushita og dermed få endnu mere Matsushita-visdom ind i billedet.
Når AI’en er helt færdig, håber Panasonic ifølge en pressemeddelse på at kunne få svar på spørgsmål som ”Hvad ville Matsushita tænke?” og ”Hvilke ledelsesbeslutninger ville Matsushita tage?” i det daglige. Dermed kan Panasonic-stifteren fortsætte med at øve indflydelse på sit livsværk, selv om han har været død i 35 år.