Men nogle af de smarteste funktioner må stadig vente, fordi EUs AI-lovgivning er for ”kompleks” of ”uforudsigelig”, mener Meta.
Smartbriller, der kombinerer AR (Augmented Reality) med AI stormer frem lige nu. Der kommer flere og flere modeller fra små startups, der blandt andet kan sætte undertekster på folk, der taler til dig på et fremmed sprog eller give dig informationer og notifikationer på brilleglasset, når du beder om det.
Det er især kombinationen af såkaldt multimodal AI og AR, der har sat skub i udviklingen. Multimodal AI betyder, at den pågældende AI kan behandle input fra forskellige typer kilder, hvad enten, der er tale om talt eller skrevet brugerinput, eller f.eks. et kamera-feed, videofiler eller billeder.
Netop muligheden for at tilgå en AI ved at tale med den og få et talt svar direkte i ørerne har kraftigt udvidet mulighederne i, og nyttigheden af, Metas og Ray-Bans smartbriller. Designet er som bekendt den klassiske Ray-Ban Wayfarer-model, men brillen har også et kamera ombord og kan via en smartphone virke som interface til en multimodal AI.
Det kunne smartbrillen ikke til at begynde med, og mange dømte den derfor ude. At kunne tage billeder og videoer og uploade dem direkte til Instagram eller Facebook (eller live-streame video på disse platforme) var ikke rigtig nogen ”killer app” for produktet. Salgsmæssigt så smarbrillen også ud til at floppe.
AI-hjælp til tøjvalget
Men så gjorde Meta det muligt at bruge firmaets AI via samtale, og gjorde samtidig AI’en multimodal. Mark Zuckerberg demonstrerede dette ved at bede AI’en anbefale, hvilke bukser, han skulle tage på sammen med en lidt farverig skjorte AI’en brugte kamerafeedet til at analysere skjorten og kom derefter med en anbefaling. Du kan se videoen herunder.
Sådanne funktioner har sat gang i salget af Meta og Ray-Bans smartbriller, og visse analysefirmaer forventer nu et salg i omegnen af 2 millioner enheder i 2024. I EU, Afrika og Mellemøsten sælger smartbrillerne nu bedre end traditionelle Ray-Ban-briller mange steder. Hos 60% af alle Ray-Ban-forhandlerne i disse regioner, er Meta og Ray-Bans smartbrille det bedst sælgende produkt ifølge den seneste kvartals-regnskabsfremlæggelse fra EssilorLuxottica, der ejer Ray-Ban.
Det sidste er især bemærkelsesværdigt, fordi den multimodale AI-funktion ikke har været tilgængelig i EU indtil videre. Men det bliver den nu – i begrænset omfang. Meta starter med Frankrig, Italien, Spanien, og Irland, men resten af EU følger naturligvis på et tidspunkt. I en pressemeddelelse lover Meta, at det sker ”snart”.
Ingen bukse-anbefalinger i EU lige nu
Smartbrille-fans i disse lande skal dog ikke forvente at få den multimodale AI-funktion, hvor AI’en kan bruge kameraet i brillen til f.eks. fortælle brugeren mere om den turistattraktion, vedkommende står og kigger på. Disse er foreløbig kun tilgængelige i USA, Canada og Australien.
”Vi har arbejdet hårdt på at sikre, at vi følger EUs komplekse AI-lovgivning”, skriver Meta i sin pressemeddelelse. Men tilbage i juli afslørede Meta, at den multimodale udgave af firmaets AI-model, Llama, som brillen bruger, ikke kommer til EU lige nu.
”Den multimodale udgave af Llama vil blive rullet ud over de kommende måneder”, sagde en Meta-talsperson til The Verge i juli, ”men ikke i EU grundet den uforudsigelige udvikling i EUs lovgivning på området”. Det vides ikke, om EUs digitake privatlivs-direktiver også spiller ind, efter det kom frem, at brillerne kunne bruges til at indhente personlige informationer om folk på gaden.