Mercedes-Benz Danmark har indvilliget i at betale en bøde på 1 million kroner for at have anvendt miljøudsagn i deres markedsføring, som ifølge Forbrugerombudsmanden ikke var tilstrækkeligt dokumenteret.
Bøden er resultatet af en undersøgelse af virksomhedens markedsføring fra september 2021 til januar 2022, hvor Mercedes-Benz benyttede udsagn som ”certificeret miljøvenlig,” ”den grønne revolution” og ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion” i deres kampagner.
Forbrugerombudsmanden vurderede, at udsagnene kunne give forbrugerne et misvisende indtryk af bilernes miljømæssige fordele. Især vurderede Forbrugerombudsmanden, at formuleringen ”certificeret miljøvenlig” kunne få forbrugerne til at tro, at bilerne havde opnået en officiel miljøcertificering, hvilket ikke var tilfældet. Dette udsagn kunne dermed vildlede forbrugerne til at opfatte Mercedes-Benz’ biler som mindre miljøbelastende, end de i virkeligheden er.
Mercedes-Benz Danmark har forklaret, at brugen af ordet ”certificeret” skyldtes en oversættelsesfejl, og at fejlen blev rettet, så snart de blev opmærksomme på den. Deres samarbejde og proaktive handlinger under sagen har været faktorer, som Forbrugerombudsmanden har taget i betragtning ved fastsættelsen af bøden.
Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler, at korrekt information om miljøtiltag er afgørende for forbrugerne, og at virksomheder derfor ikke må skabe et urealistisk billede af deres produkters miljøpåvirkning. ”Vi har vurderet, at Mercedes-Benz’ markedsføring har givet forbrugerne et sådant indtryk, og markedsføringen har derfor været vildledende og dermed en overtrædelse af markedsføringsloven,” siger han.
Bøden på 1 million kroner er fastsat ud fra de tidligere regler for bødefastsættelse, samt en ny, skærpet bødemodel, der blev indført med ændringen af markedsføringsloven i januar 2022.