En ny undersøgelse fra Medierådet for Børn og Unge afslører, at kunstig intelligens vækker både fascination og bekymring blandt danske forældre.
Mens 74 % af forældrene ser AI som en vigtig del af fremtiden, føler næsten halvdelen sig utrygge ved teknologien. Hele 51 % mener, at børn slet ikke bør bruge kunstig intelligens.
Forældres bekymringer og manglende dialog
Undersøgelsen, der bygger på svar fra 1.014 forældre til børn mellem 5 og 16 år, viser, at kunstig intelligens fylder mere i børns hverdag, især via tjenester som ChatGPT og Snapchats MyAI. Samtidig afslører den, at over halvdelen af forældrene sjældent eller aldrig taler med deres børn om emnet, selvom 70 % angiver, at de i nogen eller høj grad er optagede af, hvordan deres børn bruger teknologien.
Ifølge Miriam Michaelsen, forperson for Medierådet for Børn og Unge, er manglende information om AI’s konsekvenser en væsentlig udfordring:
“AI er blevet en del af børns hverdag uden adgangskrav eller aldersverificering, hvilket gør det svært for forældre at navigere i risici og sikre deres børns digitale tryghed.”
Splittelse om AI’s potentiale
- Undersøgelsen understreger forældres delte holdning til AI:
60 % af forældrene har selv prøvet at bruge kunstig intelligens. - 51 % mener, at børn ikke bør anvende teknologien.
- Forældre til børn mellem 9 og 16 år forventer, at deres børn bruger AI primært til underholdning og skolearbejde.
Michaelsen opfordrer forældre til at være opmærksomme på deres børns interaktioner med AI, især chatrobotter som Snapchats MyAI, der ifølge Medierådet ikke er sikre for børn.
Et behov for øget digital dannelse
Medierådet fremhæver nødvendigheden af at skabe en åben dialog mellem forældre og børn om brugen af AI for at styrke digital dannelse. De opfordrer forældre til at informere sig om teknologien og dens potentielle risici for at kunne støtte deres børn i det digitale landskab.
Undersøgelsen er gennemført af Epinion i 2024 og viser, at AI allerede spiller en markant rolle i børns digitale liv – en udvikling, der stiller nye krav til både forældre og samfund.