Snart kan der komme glas fra andre end Corning på fronten af din smartphone, efter EU har lavet en aftale med den dominerende producent.
Der var engang, hvor anmeldelser og omtaler af nye smartphones altid indeholdt en reference til glasset på fronten. Det blev stort set altid nævnt, at det næsten ubrydelige (sådan da…) glas på gronten kom fra glasproducenten Corning under brand-navnet Gorilla Glass.
Siden er disse referencer mere eller mindre forsvundet. Det skyldes, at skribenterne bag anmeldelser og omtaler af smartphones nu forventer, at læserne tager inklusionen af Cornings Gorilla-glas på deres smartphones for givet. Det hører nemlig til undtagelserne, når en smartphone ikke har Gorilla-glas fra Corning på fronten.
Folk har måske endda taget det så meget for givet, at de færreste tænker over, at der faktisk er tale om et monopol. Ifølge Corning selv sidder der Gorilla-glas på over 8 milliarder solgte smartphones på verdensplan, spredt hen over 45 forskellige smartphone-producenter. Helt præcis er der tale om glas af AAS-typen (alkalisk aluminiumsilikat).
Det er svært at finde nyopdaterede, offentliggjorte statistikker på så specifikt et komponentmarked, men i 2016 sad Corning på 73% af markedet. Omkring samme tid rapporterede Corning, at fem milliarder smartphones verden over brugte Gorilla-glas, så hvis tallet nu er 8 milliarder, er der en god chance for at markedsandelen nu er endnu større.
Dropper eksklusiv-aftaler
Selv om de fleste næppe tænker over at der er tale om et monopol, er det naturligvis ikke gået EUs monopol-jurister forbi. I starten af november satte Europa-kommissionen gang i en undersøgelse af, om Corning har udnyttet sit monopol i sine forretningsgange. Det bliver formentlig en af Margrethe Vestagers sidste sager, inden hun fratræder som konkurrencekommissær.
Modsat Apple, Google, Microsoft og andre selskaber, som Europa-kommissionen har undersøgt, stritter Corning ikke ret meget imod. Kun få uger efter undersøgelsen blev sat i gang er selskabet nu i stedet kommet med indrømmelser overfor kommissionen. Corning forsøger at lukke sagen hurtigt ved at tilbyde at ændre eventuelt problematiske strategier. Det skriver EU-kommissionen i en pressemeddelelse.
Disse strategier inkluderer eksklusiv-aftaler, som Corning angiveligt har gennemtrumfet hos mange af sine smartphoneproducent-kunder – noget, de kun er lykkedes med, fordi de sidder på en markedsandel, der ligner et monopol. Corning er ifølge Europa-kommissionen gået med til ikke længere at håndhæve alle eksklusiv-klausulerne i sine indgåede kontrakter og erklære dem juridisk ikke-bindende.
Startede med den første iPhone
Samtidig lover Corning ikke at indgå eksklusiv-aftaler i den periode på 9 år, som aftalen med Europa-kommissionen dækker. Corning lover også kun at anlægge patent-søgsmål, hvis disse rent faktisk har med patentbrud at gøre, og ikke – som det åbenbart tidligere har været tilfældet – kontraktbrud relateret til patenter.
Givet, at kun få, store smartphone-brands produceres i EU kunne dette måske have en begrænset effekt på markedet. Men fordi næsten alle verdens smartphone-brands, og især alle dem med Cornings Gorilla-glas sælges rundt om i EU, kommer aftalen til at virke globalt.
Dette kan få stor indvirkning på smartphone-glasmarkedet og kan betyde, at Cornings konkurrenter som AGC og Schott AG kan få større markedsandele og ende med at sidde på fronten af din yndlingssmartphone. Historien om Cornings succes på markedet begyndte i øvrigt i 2007, da Apple ringede til dem og spurgte, om de ville levere frontglas til iPhone.