Apple bryder EU-regulativer, når de blokerer for adgang uden for det land, hvor brugeren er registreret. Selskabet har en måned til at fjerne de digitale grænser.
Mange Rec.dk-læsere kan sikkert huske den periode i starten af århundredet, hvor iTunes netop var begyndt at give adgang til downloads af film og TV, men hvor mange af dem var blokeret på grund af territorial-rettigheder og forskellige premieredatoer i forskellige lande.
Det var dengang, mange af os fandt ud af at oprette f.eks. en amerikansk iTunes-konto med online, forudbetalte debit-kort fra Amazon og en eller anden amerikansk adresse udbudt på nettet af amerikanere med sans for en god fidus. Siden kom streaming naturligvis til, og geo-blokering baseret på IP-adresser og DNS-servere blev noget, vi talte om i stedet.
Men dengang i starten af 2000’erne kløede mange sig i hovedbunden og undrede sig over, hvordan indholdsudbyderne kunne forhindre folk i at tilgå indhold fra andre EU-lande, når der angiveligt var fri handel over EUs grænser. Denne praksis viste sig at være lidt kompliceret, men i 2018 gjorde EU noget ved sagen med det såkaldte Geo-blocking-regulativ.
Her nogle år senere er EU så nået frem til også at indskærpe håndhævelsen af dette regulativ. I 2023 fik EU Google til at makke ret, og sidstnævnte lovede at gøre det mere klart for brugerne, hvordan de kunne tilgå Play Store i et andet land. De lovede også at indskærpe overfor app-udviklerne, at de skulle gøre deres EU-lancerede apps tilgængelige for hele EU.
Både indhold og apps
Nu er turen så kommet til Apple. I en pressemeddelelse skriver Europa-kommissionen, at de efter at have fundet en del regulativ-brydende geo-blokeringer hos Apple har givet Tim Cook og co. en måned til at fjerne blokeringerne på tværs af EU.
Specifikt handler det ifølge EU-kommissionen om App Store, Apple Arcade, Apple Music, iTunes Store, Apple Books og Apples podcast-tjeneste. Sagen er formentlig blevet gjort en del nemmere af, at Storbritannien ikke længere er en del af EU, både af rettighedsgrunde, fordi en del af det pågælende indhold, især på underholdningssiden, er britisk.
Kommissionen har stået i spidsen for en koordineret indsats, der involverer det såkaldte CPC-netværk. CPC står for Consumer Protection Coordination og er et samarbejde mellem forbruger-myndighederne i EUs medlemslande, samt Norge og Island. I det konkrete tilfælde er det myndighederne i Belgien, Irland og Tyskland, der har gennemført undersøgelsen. Det var også CPC, der stod i spidsen for Google-undersøgelsen.
Europa-kommissionen skriver endvidere, at de “kan gå i dialog med” Apple om at få rettet op på tingene, før der bliver tale om bøder eller retssager. I skrivende stund har Apple endnu ikke kommenteret på sagen.