Underholdningsgiganten har startet en ny afdeling, der ikke skal lave andet end at sikre, at firmaet er på forkant med de to teknologier.
Hvis man kigger på tech-udviklingen lige nu, er der primært to bogstavsforkortelser, der virkelig rykker: AI og xR, altså eXtended Reality (og så er der også quantum computing, men “QC” er ikke rigtig trængt igennem som forkortelse, eftersom det også står for “quality control”.)
At AI optager sindene i tech- og indholdsindustrierne lige nu, er der vist ingen tvivl om. Men der er nok flere af Rec-læserne, der er mere skeptiske overfor xR. Hypen over Mark Zuckerbergs metavers-drømme har nok gjort mere skade end gavn i den sammenhæng, og den meget store prislap på Apples Vision Pro har nok heller ikke hjulpet.
Men det ændrer ikke på, at både Silicon Valley og Hollywood stadig satser på xR. Metas fremvisning af sin Orion-prototype har hældt benzin på bålet. Men der er allerede godt gang i udviklingen i den såkaldte AI-brillekategori, der anses for at være det første skridt på vejen. AI-briller er forbundne til en AI i skyen og kan enten give dig informationer på brilleglasset eller som en blid stemme i øregangen.
AI ses helt generelt som en løftestang for xR, og det er en af grundene til, at de ofte nævnes i samme sammenhæng. Sådan er det for eksempel i den seneste udmelding fra Disney-koncernen om selskabets fremtidsplaner på området.
“Skelsættende” udvikling
Disney satser nu stort på AI-understøttet xR-indhold. Selskabet har ifølge Reuters indstiftet en ny afdeling med det noget nørdede navn Office of Technology Enablement. Ifølge en intern email, som Reuters har fået fingre i, skriver en af Disneys to bestyrelsesformænd, Alan Bergman, at AI og xR bliver indsatsområder for Disney fremover.
“Udviklingen indenfor AI og xR, både i størrelsesorden og hastighed, er skelsættende, og kommer til at have stor indvirkning på forbrugeroplevelser, kreativitet, og vores forretning i de kommende år. Det er derfor essentielt, at Disney udforsker de mange spændende muligheder og kan navigere potentielle risici. Opstarten af denne nye afdeling viser vores dedikation til dette formål”.
At den nye afdeling skal have fokus på udvikling af AI/xR-indhold og -teknologi medunderstreges af, at den skal ledes af Jamie Voris. I sin rolle som CTO for produktions-siden af Disney-koncernen stod han i spidsen for udviklingen af den app og det indhold, som Disney foreløbig har leveret til Apple Vision Pro. Arbejdet med det sidstnævnte fortsætter under en ny CTO, Eddie Drake.
Der går dog nok lidt, inden vi ser resultatet af Voris’ arbejde. Foreløbig er afdelingen blevet startet op med et lille lederhold, der så skal udvides til omkring 100 medarbejdere over tide, skriver Reuters. Den nye afdeling udspringer angiveligt af en AI-task force, som Disney satte i gang i august sidste år.