OpenAI har lanceret en ny websøgefunktion i ChatGPT, som nu gør AI-chatbotten til en direkte konkurrent til Google.
Med den nye udvidelse af funktionaliteten der kan ChatGPT hente opdateret information fra internettet, hvilket skaber et alternativ til den traditionelle søgemaskine og potentielt ændrer, hvordan brugere finder information online.
Indtil nu har Google domineret onlinesøgninger, men ChatGPT’s nye søgeevner kan få mange til at overveje andre muligheder. OpenAI’s ambitioner går desuden videre end blot at tilbyde en simpel søgefunktion. ChatGPT har nemlig evnen til at analysere og filtrere information samt skabe kontekstuelle svar baseret på både interne data og eksterne kilder. Funktionen kan også huske tidligere samtaler, hvilket gør søgeoplevelsen mere personlig og dybdegående.
Det giver forskelle i måden søgeresultaterne præsenteres på. Hvor Google viser en række links, som man kan klikke på for at komme ind på en eller flere sider, så laver ChatGPT en opsummering og giver kun ét svar.
Eksempel: En Google-søgning på recordere.dk:
En tilsvarende søgning i ChatGPT:
Her ved premieren er funktionen kun tilgængelig for betalende brugere, men OpenAI planlægger en bredere udrulning senere.