Forside * Featured

Vil Apple droppe sine årlige produktlanceringer?

-
De jævnligt forekommende produktlanceringer fra Apple kan snart være en saga blott. (Foto: Apple)

Apple-ekspert forventer at der vil blive færre jævnligt forekommende lancerings-events fra Apple. I stedet bliver produktlanceringerne spredt mere ud hen over året.

Med undtagelse af de fire allerførste iPhone-modeller, har annonceringen af nye smartphone-flagskibe fra Apple fundet sted i det tidlige efterår. Med iPhone 4S i 2011 indstiftede Apple en tradition, hvor en ny iPhone blev præsenteret i september, og en sjælden gang imellem i oktober.

Den eneste undtagelse siden 2011 har været iPhone SE-modellerne, der typisk er blevet præsenteret i marts eller april. På samme vis er der kommet en ny Apple Watch-model hvert år siden 2015. Og det ikke været en sjældenhed, at visse af firmaets computere har fået opgraderet sine chips mindst en gang om året. Det skete især i Intel-tiden.

Annonce:

Men på det seneste er Apples årlige cyklus blevet forstyrret en hel del af udefra kommende omstændigheder samt interne begivenheder. Og derfor skriver Apple-eksperten Mark Gurman fra Bloomberg nu, at Apple formentlig vil nedtone forventningerne til årlige produktlanceringer og måske helt skaffe sig af med dem i fremtiden.

Gurman skriver, at dette skyldes Apples udvalgsstrategi. Det er en kendt sag, at Apple planlægger at imødekomme det faldende iPhone-salg ved at lancere flere produkter, sådan at tabet kan opvejes på tværs af enheds-kategorierne. De første spæde skridt med Vision Pro er et tegn på dette, og det samme er den smartskærm, som Apple forventes at sende på gaden tidligt næste år.

Organiseret efter teknologier, ikke produkter

Men problemet med alle disse mange forskellige enheder er, at Apple ikke er organiseret efter enhedsmodeller. Selskabet er organiseret efter teknologier. Og det betyder for eksempel, at de teknikere, der arbejder med lyd, udvikler på moduler til såvel iPhone som HomePod. Ifølge Gurman skaber dette forskydninger i lancerings-rytmen.

Et lignende fænomen gør sig ifølge Gurman gældende for Apples mange OS’er. Det har i stigende grad betydet at softwarefunktioner, der bliver lovet ved Apples World Wide Developer Conference-præsentationer i juni, bliver forsinkede i månedsvis. Dertil kommer de mange problemer med OS-opdateringerne, der har været. Gurman nævner iPadOS 18, watchOS 11.1 og HomePod Beta-opdateringen fra sidste måned som eksempler.

Gurman mener, at Apple nu har indset, at de ikke kan arbejde med faste lanceringstidspunkter (såsom september eller marts) hvert år. Han baserer blandt andet dette på udrulningen af Apple Intelligence. Allerede fra starten blev det meldt ud, at udrulningen ville ske i etaper (og, som vi ved, især for EU og andre områder uden for USA).

Gurman peger derudover på de hardware-lanceringer, der forventes at ske spredt hen over 2025, som øvrige eksempler. Det gælder f.eks. den førnævnte smartskærm, der skulle komme allerede i januar eller februar. Dertil kommer en ny iPhone SE, nye 11- og 13” iPad Air-modeller samt 13”- og 15” MacBook Air-modeller med M4. Disse skulle alle blive spredt ud over første halvår af 2025 ifølge Gurmans tidligere udmeldinger.

”Det vil muligvis gøre flere investorer nervøse”, skriver Gurman om Apples planer om mere spredt fægtning i forhold til produktlanceringer, ”men det kan også hjælpe Apple med at omsætte mere i andre kvartaler end julekvartalet”. Det sidste sker som regel for Apple netop fordi, nye iPhones typisk lanceres i september.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.