De skjulte omkostninger ved spilpirateri: 20 procent af indtægterne, ifølge en ny undersøgelse
En ny undersøgelse af Denuvos DRM-system viser, hvor stor en indflydelse piratkopiering kan have på spiludgiveres økonomi. Det skriver Ars Technica.
Gennem hele spilindustriens historie har der været en løbende debat om, hvor meget piratkopiering egentlig påvirker salget af lovligt købte spil. På den ene side argumenterer nogle udgivere for, at hver eneste piratkopi af et spil bør tælle som et “tabt salg”, som de ellers ville have haft i en verden uden piratkopiering. På den anden side hævder nogle, at de fleste pirater aldrig ville have overvejet at købe det lovlige spil, og at piratkopiering måske endda kan fungere som en form for mund-til-mund-reklame.
Den egentlige effekt af piratkopiering ligger sandsynligvis et sted mellem disse to yderpunkter, men det har altid været svært at præcisere piratkopieringens økonomiske konsekvenser. En ny undersøgelse har dog nu brugt Denuvos DRM-beskyttelse og dens eventuelle “cracks” som et naturligt eksperiment for at måle forskellene i spilsalg før og efter, at piratkopier blev tilgængelige. Resultaterne viser et tab på omkring 19 procent af indtægterne i de uger, hvor spillet kan piratkopieres, hvilket indikerer, at effektiv DRM-beskyttelse faktisk kan have en betydelig indflydelse på en udgivers økonomi.
Dataanalyse
Undersøgelsen, “The Revenue Effects of Denuvo Digital Rights Management on PC Video Games“, blev offentliggjort i det fagfællebedømte tidsskrift Entertainment Computing. Her analyserer forsker William Volckmann fra University of North Carolina 86 forskellige Denuvo-beskyttede spil, der blev udgivet på Steam mellem september 2014 og udgangen af 2022. Dette inkluderer spil, hvor Denuvo-beskyttelsen varede i mindst 12 uger, samt spil, der blev piratkopieret tidligere.
Vigtigt er det, at tilgængeligheden af piratkopier ikke kunne forudses på baggrund af faktorer som pris eller anmeldelser. Dette gør det muligt at opdele spillets salgstal i en verden uden piratkopiering (før en crack blev tilgængelig) og en verden med piratkopiering (efter crack’ets frigivelse). Ifølge undersøgelsen har en crack, der frigives tæt på spillets udgivelsesdato, en markant større effekt på indtægterne, da størstedelen af salget typisk sker tidligt.
Piratkopieringens indvirkning på indtægter
Volckmanns analyse viser tydeligt, at indtægterne falder betydeligt efter frigivelsen af en crack sammenlignet med spil, der ikke er blevet piratkopieret. Især spil, der bliver piratkopieret inden for den første uge efter udgivelsen, kan forvente at miste op til 20 procent af deres potentielle indtægter. Til gengæld falder dette tal til omkring 5 procent, hvis piratkopier først bliver tilgængelige seks uger efter udgivelsen.
Efter 12 uger er salget af de fleste spil så lavt, at udviklere potentielt kan fjerne DRM-beskyttelsen uden at lide væsentlige økonomiske tab. Faktisk har nogle udgivere valgt at fjerne Denuvo, når beskyttelsen ikke længere anses for nødvendig.
Volckmanns resultater støtter tidligere udtalelser fra Denuvos skaber, Irdeto. Ifølge dem er formålet med Denuvo ikke at forhindre piratkopiering fuldstændigt, men at beskytte spillet i den kritiske salgsperiode lige efter lanceringen, hvor størstedelen af indtægterne genereres.