”Vi har det fint med ikke at være først” siger Cook i et langt interview om Apples innovations-tilgang.
Det har længe været en kendt sag blandt observatører af Apples produkt-strategier, at firmaet sjældent er helt ude på forkanten af teknologiens udvikling, når de lancerer et produkt. Apple har i stedet haft ry for at vente til en teknologi var helt klar, før de putter den i f.eks. deres iPhones.
Dertil kommer, at Apple nogle gange venter i årevis indtil en teknologi er klar, før de lancerer en ny produktkategori, så deres endelige produkt i kategorien er mere overbevisende end konkurrenternes. Det var f.eks. tilfældet med iPad, der først kom på markedet næsten ti år efter de første tablet-computere.
Men alt dette har indtil nu været noget, man sagde om Apple. Det har ikke været en erklæret strategi, firmaet var åbne om – formentlig fordi Apple stadig gerne vil kunne sige, at de er først med noget, når de rent faktisk er det. Alligevel har Tim Cook nu sat ord på strategien og bekræftet, at det er sådan, der tænkes inden for Apples mure.
Det er sket i et langt interview i magasin-tillægget til Wall Street Journal, hvor Cook også åbner lidt mere op om sit privatliv end ellers. Han fortæller for eksempel, at han bruger stort set alle Apples hovedprodukter hver eneste dag. Men som han foretrækker det, er hovedparten af interviewet om Apple og mentaliteten i firmaet.
Cook: Hellere bedst end først
Cook erklærer for eksempel, at ”Vi har det fint med ikke at være først”, når det gælder nye teknologier, ”for det viser sig, at det som regel tager lidt tid og en hel del opdateringer at ramme plet. Det kræver, at vi bekymrer os om hver lille detalje, og nogle gange tager det simpelthen bare mere tid at gøre dette. Vi vil hellere lancere sådan et produkt og bidrage på den måde til folks liv i stedet for at skynde os at få noget ud før alle andre”.
Som nævnt forbeholder Cook og Apple sig samtidig retten til at kalde noget nyt, hvis det rent faktisk er helt nyt: ”Hvis vi kan gøre begge dele, er det fantastisk. Men hvis vi kun kan gøre en af delene, er der ikke nogen tvivl her i firmaet. Hvis du spørger 100 Apple-medarbejdere, vil 100 af dem svare, at det handler om at være bedst”.
Dermed har Apple cementeret, at firmaets tilgang er anderledes end for eksempel konkurrenterne på det kinesiske marked, der ofte kappes om at komme først med en ny feature eller teknologi. Det forklarer også – hvilket Cook sætter streg under i interviewet – hvorfor firmaet først nu er begyndt at integrere AI i deres produkter for alvor – en proces, som konkurrenterne hos Google og Microsoft begyndte for flere år siden.
Det er naturligvis også grunden til, at vi endnu ikke har set en foldbar iPhone, selv om en sådan skulle være på vej. Og det er grunden til at mange Apple-produkter, hvoraf nogle er annonceret og andre ikke er, aldrig kommer i handelen. Et eksempel på det første er AirPower-ladepladen, og et eksempel på det andet er Apple-bilen.