Netflix afslører: Ingen planer om reklamefinansieret abonnement i Norden
Selvom Netflix har introduceret et billigere delvist reklamefinansieret abonnement i flere lande, er der ingen aktuelle planer om at lancere det i de nordiske lande, herunder Danmark.
Det bekræftede Netflix’ Co-CEO Greg Peters under et pressearrangement i Stockholm i sidste uge.
“Lige nu lærer vi stadig, hvordan vi kan vokse, og hvordan teknologien fungerer. Først når vi er blevet gode til det, kan vi begynde at overveje, hvornår og hvordan vi skal udvide,” sagde Peters.
I de markeder, hvor annonce-abonnementet er tilgængeligt, vælger mere end 40% af nye brugere denne mulighed. Netflix overvejer muligvis, at mange i de nordiske lande allerede har et abonnement, og at behovet for en billigere løsning derfor ikke er så stort her.
En anden ændring i lande som har fået reklameabonnementet ind, er at det billigste Netflix Basic abonnement udgik. Så der ikke er aktuelle planer om et reklame-abonnement i Danmark, må betyde at Basic-abonnementet fortsætter.
Stadig ingen planer om lokal sport på Netflix
Et andet emne, der blev berørt under pressekonferencen, var spørgsmålet om Netflix’ interesse i at investere i lokale sportsrettigheder i Norden. Peters forklarede, at dette heller ikke er på dagsordenen lige nu.
“Vi ville gerne have en masse sport i vores bibliotek, men det, vi har haft svært ved, er at få det til at passe til vores forretningsmodel. Når rettighederne til sportsbegivenheder skal fornys, er det ofte meget dyrt, så vi forsøger i stedet at tilbyde sport på vores egen måde: sportsdokumentarer. Vi ved, at vi kan levere den form for historiefortælling med succes – vores kunder elsker det, og det passer til vores forretning, så vi vil lave flere af dem,” udtalte Peters.
Kilde: Mediavision via digitalt.tv
Se også
Netflix hæver priserne i Danmark – nu op til 169 kr.