Elektronikkæden Power har politianmeldt konkurrenten Elgiganten for omfattende fusk med førpriser
Elektronik- og hvidevarekæden Power har indgivet en politianmeldelse mod konkurrenten Elgiganten for overtrædelse af reglerne om prismarkedsføring.
Ifølge Powers administrerende direktør, Jesper Boysen, har Elgiganten benyttet sig af vildledende førpriser i forbindelse med en kampagne, hvilket Boysen beskriver som “omfattende fusk” i en udmelding.
Jesper Boysen udtaler: “Deres fremgangsmetode er jo en regulær vildledning af de danske forbrugere.”
Power har observeret, at Elgiganten har overtrådt prismarkedsføringsreglerne i mindst 92 tilfælde, og fejl blev fundet i over 30 % af deres tilbud. Ifølge reglerne skal førprisen oplyses som den laveste pris de seneste 30 dage, hvilket Elgiganten ifølge Power har undladt at gøre i mange af tilfældene.
“Jeg må sige, at jeg er rystet på de danske forbrugeres vegne, for her er vi altså langt ud over almindeligt sløseri eller uopmærksomhed. Jeg vil i stedet kalde det regulært og omfattende fusk med førpriserne,” tilføjer Boysen.
Powers anmeldelse kommer efter tidligere forsøg på at løse problemet internt i branchen. I september 2024 rettede Power henvendelse til Elgiganten om lignende overtrædelser, hvor Elgiganten svarede, at der var tale om “en menneskelig fejl.” Boysen konkluderer: “Den sidste linje der klinger meget hult i dag.”
Direktøren understreger, at politianmeldelsen ikke er en forhastet beslutning: “Det her drejer sig ikke om et enkelt tilfælde, men om en række kendte varemærker og flagship-produkter, som er meget efterspurgte hos kunderne. […] Derfor har vi valgt at overgive sagen til politiet.”
Ifølge Power er problemet med falske førpriser ikke kun ødelæggende for konkurrencen, men det skader også forbrugernes tillid. “Det er i sidste ende kun én gruppe, der sidder med sorteper – nemlig de danske forbrugere,” afslutter Boysen.