Forside * Nyheder

Metas smartbriller kan bruges til at afsløre folks private informationer

-
(Foto: Instagram/AhnPhuNguyen)

Ved at kombinere en Instagram-livestream fra brillerne med AI og ansigtsgenkendelse, kan brugere af smartbrillerne få personlige informationer om fremmede mennesker ved blot at kigge på dem.

Skal man tro tech-topchefer som Mark Zuckerberg og Tim Cook, bliver smartbriller den næste store platform for personlig, digital teknologi. Men ud over at priserne på teknologien skal ned og at batterilevetiderne skal forlænges, står smartbriller overfor endnu en udfordring, der skal overkommes først: Privatlivs-problemet.

Lige siden Google Glass for over ti år siden gav en tidlig smagsprøve på, hvad der en dag bliver muligt, har privatlivs-udfordringen været der for smartbriller. Det handler slet og ret om, at de fleste smartbriller har et kamera indbygget, og dette kan bruges til formål, der kan overskride folks privatlivsgrænser.

Annonce:
Meta og Ray-Bans smartbriller i deres seneste design (Foto: Ray-Ban)

Vi så det allerede med Google Glass, hvor brugerne (dengang kendt som ’Glassholes’) blev forbudt at bruge Glass på f.eks. visse barer i tech-centrummer som San Francisco og Seattle. Det skete, fordi folk omkring Glass-brugerne var utrygge ved ikke at vide, hvornår de blev filmet.

Et årti senere er det Metas Ray-Ban-smartbriller, der står for tur. Akkurat som Snap, Inc.’s oprindelige Spectacles-briller er de blandt andet bygget til at kunne lægge fotos op på og streame video direkte til sociale platforme som Instagram, Facebook og Snapchat. Men dette kan udnyttes på en temmelig ubehagelig måde af tredjepart, viser det sig.

Afslører alt om fremmede mennesker

To studerende fra Harvard-universitetet har som et forsøg koblet en AI med ansigtsgenkendelse op på livestreams til Instagram fra Metas Ray-Ban-brille. Det skriver 404 Media. I en automatiseret proces analyserer AI’en den live-streamede video og finder personen via ansigtsgenkendelse.

Derefter foretager AI’en en række søgninger rundt omkring på nettet for at samle yderligere informationer ind om personen. Dette kan f.eks. resultere i, at personens bopælsadresse bliver tilgængelig for personen med brillerne på. Og derfra kan man jo forestille sig alle mulige ubehagelige scenarier, inklusive at blive fulgt hjem af en person med urent mel i posen.

De to studerende, AnhPhu Nguyen og Caine Ardayfio, kalder projektet for I-XRAY, men det er ikke et kommercielt projekt. Tværtimod er det lavet til at påpege privatlivsproblemerne relateret til kameraer i smartbriller og åben adgang til live-videostreams på platforme som Instagram. Nguyen og Ardayfio brugte ansigtsgenkendelses-søgemaskinen PimEyes til formålet.

I EU er der efter indførslen af AI Act en hel del love, der beskytter mod denne slags anvendelse af ansigtsgenkendelses-teknologier. Loven er dog primært henvendt mod virksomheder, så hvis det bliver tilstrækkeligt nemt for privatpersoner at lave en opsætning som denne, kan loven blive svært at håndhæve.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.