Forside * Nyheder

Elon Musk præsenterede endelig Teslas robotaxi

-
Teslas nye robotaxi, Cybercab (Foto: Tesla).

Det blev dog også plads til en selvkørende minibus, der også kan agere varevogn, samt nyheder om Teslas FSD-teknologi og Optimus-robotter.

Torsdag aften lokal tid trådte Elon Musk op på en scene i Warner Brothers-studierne i Burbank-bydelen i Los Angeles. Her havde han sat en masse Tesla-fans, influencere og pressefolk i stævne for endelig at afsløre Teslas bud på en robotaxi. Han havde dog også andre nyheder i ærmet.

Tilbage i april sagde Musk, at firmaet ville afsløre sin robotaxi 8. august, men det tog altså lige et par måneder ekstra. Som Musk selv indrømmede ved eventen, så har han det med at være lidt for optimistisk med tidsrammer. Det sidste sagde han i forbindelse med, hvornår han forventer Teslas robotaxier at komme på asfalt, hvilket bliver ”før 2027” ifølge Musk.

Annonce:

Han sagde også at han forventer at de amerikanske delstater Texas og Californien vil tillade usuperviseret brug af Teslas Full Self-Driving (FSD) engang til næste år. Om det er for optimistisk vil tiden vise, men Californien har allerede tilladt brug af fuld autonomi for et tilsvarende system i Mercedes-modeller på enkelte motorvejsstrækninger, så måske får Musk ret.

Cybercab ligner en krydsning mellem Model 3 og en Cybertruck (Foto: Tesla).

Tesla har talt om robotaxier længe, hvilket er et godt eksempel på Musks selverklærede tidsoptimisme. Ifølge Engadget sagde Musk i 2019, at Tesla ville have ”flere end en million robotaxier på gaden inden for et år”. End ikke Elon Musk kunne naturligvis have forudset at COVID-19 ville komme på tværs i 2020.

Robotaxi-fårehyrder

Men nu er den her. Den ligner en krydsning af Model 3 og Cybertruck og hedder af samme grund ”Cybercab”. Cybercab har intet rat, ingen pedaler, og er direkte lavet til robotaxi-brug. Musk lovede dog, at man også ville kunne købe en Cybercab som privatperson, og at den ville koste under 30.000 dollar. Han sagde det samme om Model 3, så mon ikke Cybercab kommer til at ligge i nogenlunde samme prisleje.

Musk sagde også, at han forestillede sig at folk starter små firmaer, hvor de ”som en fårehyrde” tager sig af en ”flok” af Cybercabs, der så drøner rundt og transporterer folk hid og did. Det skulle ifølge Musk kunne bringe prisen på Cybercab-transport ned i et prisleje på omkring ”30-40 cent pr. mil inklusive skatter”, hvilket svarer til omtrent 12,5 til 17 øre per kilometer.

(Foto: Tesla)

Det er væsentligt billigere end den offentlige transport i nogle lande, hvilket fik Musk til at kalde en fremtid med robotaxier for ”individualiseret offentlig transport”. I lige præcis den beregning tænker Musk næppe på, hvor meget bilerne rent faktisk fylder på vejene, men det tænker han så på i en anden sammenhæng.

Parker over P-pladser

Musk præsenterede nemlig også et andet autonomt køretøj i form af en ”robo-minibus”, der hedder Robovan. Den meget futuristisk designede minibus (hvis navn Musk mestendels udtalte som ”roBOvan”) kan transportere op til 20 mennesker ad gangen. Men den kan også konfigureres som en varevogn, der transporterer ting og gods i stedet for mennesker. Musk havde dog mindre at sige om, hvornår vi ser Robovan på gaderne.

Tesla Robovan (Foto: Tesla).

I det hele taget præsenterede Musk en fremtid med autonom transport som en virkelighed, hvor parkeringspladser kan laves om til parker (og dermed tage ”-ingspladserne ud af parkeringspladserne”, som Musk sagde). Han gentog sin tidligere præsenterede idé om at lave Tesla’er om til servere, når f.eks. Cybercabs bare er parkeret og ikke transporterer folk.

Ved eventen fik folk også mulighed for at interagere direkte med Optimus, Teslas menneskelignende robot. I videoen fra eventen kan man blandt andet se folk spille ’Sten, saks, papir’ med robotterne og de deler både gaveposer og drinks ud til folk. Der stod dog hele tiden Tesla-medarbejdere tæt ved robotterne, så folk ikke lavede en ”Atlas” på dem.

“Trådløs” bilopladning

Musk fortalte, at han mener, at Optimus formentlig bliver det ”mest succesrige produkt nogensinde”. Han mente ikke bare for Tesla, men i verdenshistorien. Hans begrundelse er, at man for mindre end hvad en bil koster kan få en robot, der kan tage sig af en hel masse arbejde, mennesker ikke længere behøver at gøre, hvilket vil øge produktiviteten både for mennesker og maskiner: ”Alle vil kunne få alle de produkter, de ønsker. Det bliver en æra karakteriseret af overflod”, sagde Musk.

Der er en lille smule “metrotog på hjul” over Teslas Robovan-design (Foto: Tesla)

Med Cybercab er Elon Musk for en gangs skyld en lille smule bagud i forhold til konkurrenterne, da der allerede nu kører robotaxier fra bl.a. Waymo og Cruise rundt i Los Angeles, San Francisco og Phoenix i Arizona. Disse benytter sig dog af kamerasensorer og LiDAR, hvilket Tesla har valgt ikke at satse på.

Det gør unægtelig Cybercabs design mindre kluntet. Det hjælper også på det, at Cybercab introducerer en opladningsform, som elbil-industrien kollektivt arbejder på som en fremtidsvision, nemlig “trådløs” induktionsopladning. Med andre ord er der ikke noget stik, der skal forbindes til en ladestander i Cybercab.

Du kan gense hele præsentationen her, men showet starter først 53 minutter inde i videoen:

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.