Forside * Nyheder

Tidligere medarbejder åbner op om Sonos’ interne problemer

-
(Foto: Sonos)

Et nyt Reddit-indlæg fortæller om dårlig medarbejderstemning, stress, tabte kerneværdier og ”inkompetence” i topledelsen bag kulisserne hos Sonos.

Nogle gange har man bare behov for at få luft for sine frustrationer. Sådanne situationer kan blive gjort værre, hvis de eneste, der gider lytte, ikke har en dyt forstand på, hvad man er frustreret over. Og så er det, mange i stedet vælger at bruge sociale medier til at komme af med galden.

Det synes at være tilfældet for brugeren ved navn Denominator, der i dag har lagt en længere smøre op på Reddit, hvor vedkommende fører læserne om bag kulisserne i Sonos, og årsagen til at firmaet ikke nyder den respekt, det havde tidligere…især efter den seneste affære med Sonos-app’en.

Annonce:

I den primære Reddit-tråd for Sonos-brugere, r/Sonos, beskriver Denominator sig selv som en tidligere medarbejder, der arbejdede for Sonos i Santa Barbara og Boston i USA. Denominator erklærer sig også for at være megafan af firmaets højttalere. Behovet for at få luft opstod, da hans elskede Sonos-system svigtede ham i går aftes.

Denominator mener, at der har indsneget sig en vis inkompetence i Sonos’ topledelse og i firmaets software-afdeling. Selv arbejdede Denominator ”i flere år” på hardware-siden, da vedkommende var ansat i Sonos, men mistede tilsyneladende jobbet i forbindelse med de fyringer, der kom i kølvandet på COVID-pandemien, et stykke tid før den problematiske Sonos-applancering.

Værdifundamentet slog revner

Den tidligere Sonos-medarbejder fortæller hvordan de ansatte i både Santa Barbara og Boston virkelig var ”intelligente” og ”passionerede” omkring deres arbejde og de produkter, de lavede. Men så kom Sonos’ transportable Roam-højttaler.  Og her begyndte tingene at gå ned ad bakke for firmaet ifølge Denominator.

Receptionen hos Sonos’ hovedkvarter i Santa Barbara-bydelen Goleta (Foto: Sonos)

Topledelsen havde for travlt med at få Roam ud ad døren, skriver Denominator. ”Teknikernes advarsler blev ignoreret for at nå at få den færdig før lanceringsdatoen. Som den tidligere medarbejder skriver, så var Sonos indtil da ”mere end klar til at trække stikket på et projekt, der ikke levede op til forventningerne for Sonos-brandet”.

For eksempel blev et tidligere hovedtelefon-projekt angiveligt nedlagt langt inde i udviklingsprocessen, fordi teknologien simpelthen ikke var klar, skriver Denominator. Folk, der havde været med fra starten begyndte at tale om, hvordan Sonos’ kerneværdier var ved at smuldre.

”Grådighed og kortsigtede strastegier”

Årsagen til dette, og til de problemer, der siden har ramt Sonos, er ifølge Denominator ”grådighed, kortsigtede strategier og dårlig ledelse i toppen”. Især en omstrukturering af firmaet efter en række fyringer skulle ifølge have presset Denominators ex-kolleger ud i ”stress og frygt for at blive fyret”.

Denominator skyder især skylden på Sonos’ administrerende direktør, Patrick Spence, og produktchefen Maxime Bouvat-Merlins reorganisering af produktudviklings-afdelingen. Ifølge den tidligere medarbejder er alle de ex-kolleger, han taler med, simpelthen bare vrede, hvilket får Denominator til at spørge: ”Patrick, lytter du overhovedet til dine medarbejdere?”

Indlægget er skrevet i et sprog, der er langt fra fejlfrit, hvilket kunne få nogle til at tro, at der måske var tale om russiske eller kinesiske trolls, der forsøgte at hælde benzin på Sonos-bålet med henblik på at undergrave en amerikansk konkurrent til audio-firmaer fra de to lande.

Men The Verge, der har fået øje på indlægget, har tjekket Denominators identitet og at vedkommende rent faktisk er en tidligere Sonos-medarbejder. Du kan læse Denominators indlæg om sin tidligere arbejdsplads her.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.