Forside * Nyheder

Norlys får bøde for at pynte på besparelserne

-
Foto: recordere.dk

Norlys accepterer bøde på 3 millioner kroner for vildledende markedsføring overfor elkunderne

Når man markedsfører med procentvise besparelser, så skal tallene holde vand. Det må være konklusionen af en sag, hvor Norlys har accepteret at betale en bøde for det som Forbrugerombudsmanden karakteriserer som vildledende markedsføring.

Energiselskabet har accepteret en bøde på 3 millioner kroner for at pynte på besparelserne i en kampagne på deres hjemmeside. Kampagnen, som løb fra juni 2022 til maj 2023, lovede Norlys-kunder betydelige rabatter på forsikringer hos et samarbejdende forsikringsselskab.

Annonce:

Rabatterne var misvisende

Norlys oplyste, at deres elkunder kunne opnå rabatter på 11-15% ved at samle deres forsikringer hos et bestemt forsikringsselskab.

Imidlertid tilbød det pågældende forsikringsselskab i samme periode også rabatter til alle forbrugere, uanset om de var kunder hos Norlys eller ej. Disse rabatter lå på 8-12%, hvilket gjorde Norlys’ tilbud langt mindre fordelagtigt end markedsført.

Forbrugerombudsmanden vurderede, at Norlys gav forbrugerne et fejlagtigt indtryk af rabatternes størrelse, da rabatten ikke var eksklusiv for Norlys-kunder, som det fremgik af kampagnen. Selskabet undlod at informere forbrugerne om, at forsikringsselskabet også gav lignende rabatter til kunder uden nogen tilknytning til Norlys.

“Norlys har lovet store rabatter hos en samarbejdspartner til sine kunder og potentielle kunder. Det er vildledning, fordi forbrugerne kunne have opnået næsten lige så store rabatter hos samarbejdspartneren uden at være kunde hos Norlys. Det er groft at vildlede om priser og særligt på markeder som forsikring og el, der kan være svære for forbrugerne at gennemskue”, fortæller Forbrugerombudsmand Torben Jensen i en udmelding.

Norlys er ikke enig med Forbrugerombudsmanden i at der er tale om vildledende markedsføring, men har alligevel valgt at acceptere bødeforlægget for at lukke sagen.

Skærpet bødemodel

Norlys har accepteret bøden på 3 millioner kroner, som er udmålt efter den nye skærpede bødemodel, der blev indført med ændringen af markedsføringsloven i januar 2022. Denne model lægger særlig vægt på virksomhedens størrelse og omsætning, når bøderne beregnes.

 

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.