I sidste uge blev flere Hiper-kunder ramt af uafhængige driftsforstyrrelser, der påvirkede internetforbindelsen og adgangen til populære streamingtjenester.
Problemerne startede tirsdag den 3. september, hvor flere kunder oplevede udfald på internettet. Ifølge Hiper skyldtes det en fejl på en central netværkskomponent, der opstod i forbindelse med en opgradering af udstyr natten forinden. Opgraderingen, der involverede oversættelse fra private til offentlige IP-adresser, blev hurtigt rullet tilbage kl. 10 samme dag, hvilket løste problemet.
Problemerne førte også til en overbelastning af Hipers telefonsystem, da mange kunder forsøgte at kontakte kundeservice samtidig. Telefonsystemet var utilgængeligt i halvanden time, men blev genoprettet kort efter.
Nye problemer dagen efter
Onsdag den 4. september opstod en ny fejl, der påvirkede flere streamingtjenester som TV2 Play, DR, Max, Viaplay og YouTube. Fejlen resulterede i, at kundernes internettrafik blev omdirigeret til servere langt væk, hvilket førte til buffer- og loading-problemer. Fejlen blev sporet tilbage til mandag den 2. september og blev løst sent onsdag i samarbejde med en af Hipers partnere.
Hipers administrerende direktør, Mads Hein, har undskyldt for ulejligheden og forsikrer, at virksomheden har taget forholdsregler for at undgå lignende situationer i fremtiden. Telefonsystemet er allerede blevet opgraderet for at håndtere øget trafik i tilfælde af fremtidige problemer.