Forside * Nyheder

Forbrugerombudsmanden: Modstrøm har overtrådt markedsføringsloven

-

Modstrøm, en dansk elleverandør, står over for alvorlige anklager fra Forbrugerombudsmanden om at have overtrådt flere love, herunder markedsføringsloven og forbrugeraftaleloven.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at Modstrøm uberettiget har ændret prisvilkårene i kundernes elaftaler og anvendt vildledende markedsføring, blandt andet med udsagnet om ”gratis strøm om natten”.

Annonce:

Urimelige ændringsvilkår

Modstrøm har ifølge Forbrugerombudsmanden ændret prisvilkårene uden at have gyldigt grundlag i aftalevilkårene. Ændringerne blev varslet i februar 2022, men det fremgår ikke klart af vilkårene, hvornår Modstrøm kan ændre priser uden kundernes aktive accept. Ændringsvilkårene blev vurderet som urimelige og dermed ugyldige.

Forbrugerombudsmanden har også rettet kritik mod Modstrøms markedsføring af produktet ”gratis strøm om natten”. Det fremhæves, at selvom strømmen blev fremstillet som gratis, skulle kunderne fortsat betale net- og systemydelser, hvilket gjorde markedsføringen vildledende. Desuden blev et prisloft indført i juni 2022, som yderligere undergravede produktets påståede ”gratis” karakter.

Problemer med ”fast pris”-aftaler

Modstrøms markedsføring af produkterne ModPris og FastIntro, der lovede en fast pris i de første seks måneder, blev også fundet vildledende. Selvom aftalerne blev præsenteret som faste, forbeholdt Modstrøm sig retten til at ændre prisen undervejs, hvilket Forbrugerombudsmanden fandt problematisk.

Modstrøms varsling om prisændringer i februar 2022 blev kritiseret for at være uklart og uforståeligt. Ændringsvarslerne blev placeret på bagsiden af fakturaer og under overskrifter, der ikke klart indikerede væsentlige ændringer i kundernes aftalevilkår. Dette opfattes som en overtrædelse af gennemsigtighedskravene i lovgivningen.

Endelig har Forbrugerombudsmanden vurderet, at Modstrøms krav om særskilt opsigelse af en ”grøn spareaftale” er uretmæssigt. Kunder blev uberettiget opkrævet betaling, selv efter opsigelse af deres elaftale, fordi de ikke havde opsagt spareaftalen separat. Dette anses for at være i strid med god markedsføringsskik.

Mulighed for tilbagebetaling

Forbrugere, der har oplevet uberettigede prisændringer eller betaling for den grønne spareaftale, kan have ret til tilbagebetaling fra Modstrøm. Hvis Modstrøm afviser tilbagebetalingskravet, kan kunder klage til Ankenævnet på Energiområdet.

Forbrugerombudsmand Torben Jensen udtaler: ”Forbrugerne skal tydeligt varsles om ændringer i deres aftaler, og de skal have mulighed for at vurdere, om de vil fortsætte på de nye vilkår eller opsige aftalen. I denne sag har Modstrøm både vildledt forbrugerne og ændret i elaftalerne uden gyldigt grundlag.”

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.