Forside * Featured

YouTube Premium introducerer mulighed for at springe sponsorerede segmenter over

-
Foto: Pixabay.com

YouTube har lanceret en ny funktion, der giver brugere mulighed for at springe sponsorerede segmenter over i videoer. Denne funktion er dog kun tilgængelig for dem, der abonnerer på YouTube Premium.

I mange YouTube-videoer ser man skabere promovere brands gennem sponsorerede segmenter, som kan vare fra 30 sekunder til to minutter. Eksempelvis er den populære YouTuber MrBeast ofte blevet kritiseret for at bruge “uærlige” metoder til at få seere til at se disse segmenter. Nu har YouTube dog introduceret en måde, hvorpå brugere kan undgå disse sekvenser – så længe de betaler for det.

Det er nyhedsmediet Dexerto der har testet det, og vi kan ikke se om det er kommet til Danmark endnu

Annonce:

Funktionen er enkel at bruge. Når man ser en video og bemærker, at skaberen taler om en sponsor, kan man dobbelttrykke på skærmen. Herefter vises en “Spring frem” knap, som giver mulighed for at springe reklamen over. Det er dog værd at bemærke, at knappen ikke vises ved alle sponsorerede segmenter.

Test viser, at funktionen fungerer i videoer fra populære kanaler som Linus Tech Tips og Chris Stuckmann, men ikke i alle videoer, og funktionen ser ud til at basere sig på data fra andre YouTube brugere. Hvis mange springer et bestemt segment over, bliver “Spring frem” knappen tilgængelig. Funktionen fungerer dermed næsten som en crowdsourcet tjeneste baseret på videostatistikker.

Det ser ud til, at knappen oftest ikke vises, hvis reklamen er tæt på videoens afslutning, da seere ofte stopper videoen der.

Mens denne nye funktion kan være en fordel for YouTube-seere, er der potentielle negative konsekvenser for skabere, der er afhængige af sponsorater. Hvis brugerne i stor udstrækning vælger at springe sponsorerede segmenter over, kan det føre til mindre interesse fra annoncørerne og dermed mindre indtjening for skaberne. Det er endnu for tidligt at sige, hvorvidt dette vil have en betydelig indvirkning, men det er en udvikling, som både skabere og annoncører vil følge nøje.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.