Politiet har brugt kørselsdata fra Saphe-trafikalarmer i efterforskning af dødsulykke, og det har sat fokus på hvad apps logger om brugerne.
En tragisk dødsulykke har ført til, at politiet har fået adgang til data fra to Saphe-trafikalarmer, hvilket har udløst en heftig debat om privatlivets grænser og datahåndtering. Det skriver MereMobil
To biler kørte om kap fra indre by i København og op til Hillerød-motorvejens forlængelse, hvor den ene af bilerne ramte en modkørende. Et forældrepar blev dræbt og deres to børn hårdt kvæstet. Føreren af bilen døde også.
Politiet har via beslaglagte mobiltelefoner fået adgang til 12.000 linjers data om hastighed og lokation fra Saphe-enhederne, hvilket har givet nye indsigt i de involverede bilisters kørselsadfærd, det skriver Ekstra Bladet
Begge biler havde en Saphe trafikalarm installeret, og sådan en logger ens kørsel i 7 dage. Data ligger ukrypteret på den telefon som har Saphe app installeret, og derfor kunne politiet hente oplysninger ud. Få sekunder inden ulykken kørte den ene bil 156 km/t mens den anden – ført af den nu afdøde – kørte 170 km/t. Dette på en strækning hvor der må køres 80 km/t.
I forhold til at opklare forløbet omkring dødsulykken er det en gevinst for politiet, men det er også noget som har skabt debat.
Saphe erkender på deres Facebook-side, at kørselsdata gemmes lokalt på telefonen, men understreger, at de ikke har overført data til politiet. Ifølge virksomheden har politiet ‘hacket’ telefonen for at udtrække data fra Saphe Link-appens interne logfiler.
Denne hændelse har udløst bekymring blandt brugere, især i Saphe Danmark-gruppen på Facebook, hvor debatten ikke handler om, hvorvidt de ansvarlige for ulykken skal straffes, men omfanget af de data, som Saphe logger. Mange brugere er bekymrede for, hvorvidt det er rimeligt, at en trafikalarm kan gemme så omfattende informationer om deres kørsel.
Freddy Sørensen, grundlægger og direktør hos Saphe, forklarer, at logdataen primært bruges til fejlfinding: “Logfilen bruger vi til at hjælpe kunderne med problemer i forbindelse med brugen af appen eller fejl, som at alarmer ikke er udløst på en given strækning.”
Saphe understreger, at logdata kun gemmes på telefonen i syv dage, men det har ikke formået at berolige alle brugere. Den nuværende sag rejser større spørgsmål om, hvorvidt data fra trafikalarmer bør krypteres og hvorvidt app-udbydere bør have adgang til disse data.