Forside * Nyheder

Tesla Semi-lastvogn bryder i brand og lukker motorvej i 16 timer

-
Tesla Semi. (Foto: Tesla)

Årsagen til den giftige brand står endnu ikke helt klart, men chaufføren mistænkes for at være faldet i søvn.

Hvis du ser tilstrækkeligt mange amerikanske film, har du formentlig hørt om Lake Tahoe. Det er et populært turistmål, dels fordi den store sø ligger næsten 1.900m over havets overflade og der derfor i området omkring søen er masser af muligheder for at stå på ski om vinteren – og om sommeren kan man lege strandløve ved søen.

Det tiltrækker også turister, at grænsen mellem Californien og Nevada går lige midt ned gennem søen. På Nevada-siden er der nemlig en hel masse casinoer, ligesom der gør i den nærliggende by Reno (som nogle Recordere-læsere måske har et forhold til efter at have set ’Reno 911’).

Annonce:

Lige øst for Reno ligger Teslas såkaldte Gigafactory, hvor Tesla laver batterier. Og det er formentlig forklaringen på, at en af Teslas Semi-lastbiler brød i brand på motorvej I-80, der går lige forbi fabrikken, gennem Reno og lige nord om Lake Tahoe, inden den fortsætter vestpå ind i Californien.

Semi er en af de Tesla-modeller, vi ikke hører om så tit, primært fordi der ikke er ret mange af dem i cirkulation endnu. Nogle få bliver lige nu testet af en række store fødevarefirmaer. De fleste af de Semi’er, der er ude på vejene, er dog Teslas egne. Firmaet tester Semi-lastvognen ved blandt andet at lade dem fragte batterier fra Gigafactory ud til destinationer i det vestlige USA.

Elbil-brande tager lang tid at slukke

Det står ikke helt klart fra de lokale underretninger om Semi’en brød i brand først og derefter kørte af vejen og ind i nogle træer ved vejsiden, eller om det skete i den omvendte rækkefølge. Meget tyder dog på, at Semi’en kørte ind i træerne og derefter brød i brand. Chaufføren var uskadt og kunne selv forlade ulykkesstedet til fods. Det undersøges nu, om han simpelthen var faldet i søvn.

Det var svært at få billeder af den brændende Tesla Semi, eftersom området omkring den var spærret på grund af giftig røg. (Foto/Screendump: KCRA)

Det er dog lidt af en udfordring at slukke en brand på sådan en elektrisk lastvogn med så stort et batteri. Først og fremmest måtte brandfolkene have hjælp af kemiske eksperter udsendt af Tesla. Dernæst skulle de forholde sig til den giftige røg, der udvikler sig, når så stort et li-Ion-batteri brænder.

Brandchefen for området omkring Nyack, hvor ulykken skete, siger til den lokale TV-station KCRA, at brandfolkene derfor var nødt til at vente til hele batteripakken var afladt, alle cellerne i batteriet var brændt ud og pakkens temperatur sænkte til omkring 38 grader. Først da ville luften omkring den brændende lastbil være sikker at indånde.

Heldigvis ingen stor batteri-last

Undervejs blev der sat slukningshelikoptere ind for at forsøge at undgå, at branden spredte sig for meget til de nærliggende træer og blev anledning til en større skovbrand. Dertil hældte brandfolkene ”tusinder og atter tusinder” liter vand på Semi-vraget for at få temperaturen ned. På et tidspunkt var brandtemperaturen oppe på over 530 grader celsius, rapporterer KCRA.

Det tog sin tid at få temperaturen ned og branden under kontrol. Motorvej I-80 var derfor lukket, først i begge retninger, så i den ene retning i næsten 16 timer. Ulykken skete midt på dagen mandag dansk tid, hvilket var meget tidligt om morgenen i Californien. Så en masse lokale beboere måtte bruge lidt længere tid på at køre på arbejde mandag.

Heldigvis var der ingen anhænger på Semi’en. Hvis ulykken var sket, mens Semi’en kørte med en kæmpe ladning Tesla-batterier bagpå, havde overskriften i denne historie nok lydt ganske anderledes og mere alvorlig.

Annonce:
Her på recordere.dk elsker vi en god dialog. Blot det holdes i en pæn tone, uden personhetz og indenfor emnet. Tak fordi du bidrager positivt. Kommentarer modereres.