Skærpede EU-regler for biler er trådt i kraft, og det omfatter en ‘sladrehank’ i form af en sort boks og fartalarm
Fra i dag er sikkerhedskravne til nye biler blevet skærpet. For 2 år siden kom GSR-kravene, som står for General Safety Regulation. Reglerne er et lovkrav i alle nye biler, og bliver løbende skærpet frem mod 2028.
Nu er turen kommet til elementer som en ‘sort boks’ og fartalarm. Fartalarmen kaldet ISA (Intelligent speed assistance) vil bippe når den tilladte hastighed overskrides, for at gøre føreren opmærksom på at der køres for stærkt.
En anden af de nye regler omfatter implementering af en “sort boks” eller Event Data Recorder (EDR), der vil optage kørselsdata. Disse data vil kunne anvendes af myndighederne i tilfælde af ulykker, såfremt der foreligger en tilladelse fra bilejeren eller en domstolsordre.
Til forskel fra sorte bokse i fly, så er det vedtaget at den ‘sorte boks’ i biler ikke optager lyd fra kabinen. Så man kan ikke gå tilbage og høre samtaler.
I følge FDM er de nye skærpede GSR-krav, som nu er trådt i kraft, følgende:
- Fartalarm, advar om hastighedsoverskridelser
- Avanceret nødbremseteknologi (med detektion af fodgængere og cyklister)
- Aktiv vognbaneassistent
- Overvågning af førerens opmærksomhed med advarsler (mod distraktion og træthed)
- Parkeringssensor eller kamera bag
- Automatisk aktivering af advarselsblink ved hård opbremsning
- Forberedelse til installation af alkohollås
- ‘Sort boks’ (EDR, hændelsesdataoptager)
- Nyt certifikat for beskyttelse af data
Reglerne gælder alle nye biler som sælges fra i dag i EU og EØS. Biler produceret for mere end 3 måneder siden er dog fritaget.
Målene med de nye regler er både at skærpe sikkerheden og lette overgangen til fremtidens selvkørende biler.
Fra bilbranchen er der nervøsitet for hvad de nye regler vil betyde for bilpriserne, hvor især de små biler kan blive ramt af forholdsvis højere priser, fordi de nu som standard skal udstyres med teknik der tidligere var forbeholdt dyrere biler eller tilkøb som ekstra udstyr.