Næste gang, du tror du kommunikerer med din yndlings-sportsstjerne eller -musiker på Instagram, kan der være en robot i den anden ende.
I den hastige udvikling på AI-fronten er vi nu nået ind i ”agent”-fasen. Efter chatbots, integration i kontorværktøjer og styresystemer samt søgemaskiner, er tiden nu kommet til AI’er, der kan repræsentere dig i forskellige situationer og handle på dine vegne.
Disse kaldes AI-agenter, og de fleste af de store selskaber, der satser hårdt på brugervendt AI (hvilket lige nu er OpenAI, Anthropic, Google, Meta, og Amazon) går lige nu og udvikler på disse agenter. OpenAI publicerede for nogle måneder et længere værk om etik på området, hvilket peger på, at de i hvert fald er i gang, og Google teasede sine AI-agenter på Google I/O i år.
Det ser dog ud som om, Meta kan komme dem i forkøbet med AI-agenter på en af de mest folkerige og populære platforme i verden: Instagram. Meta er begyndt at rulle sit nye AI Studio-værktøj ud til professionelle Instagrammere, og det indeholder muligheden for at for lave en AI-agent, der kan lade som om, den er dig, når du ikke selv gider være på platformen.
Meta begyndte allerede at teste teknologien i september med nogle udvalgte og kendte Instagram-skabere. Men nu får endnu flere adgang til AI Studio, dog i første omgang stadig kun i Metas hjemland, USA.
Forvirring om ægtheden
Det er fortsat kun udvalgte Instagrammere, der har adgang til AI Studio, så man skal nok have status af influencer eller micro-influencer for at være med i klubben. AI Studio bliver dog også tilgængelig for almindelige dødelige uden dobbeltgænger-funktionen, og disse mennesker kan så skabe AI-persona’er baseret på nogle standard-”karakterer”.
De heldige, der får mulighed for at skabe en dobbeltgænger af sig selv, kan gøre det ved at træne AI’en med sin Instagram-historik. På den måde lærer dobbeltgænger-AI’en, hvordan dens ”ejer” kommunikerer og interagerer med sine følgere. Det er dog klart markeret, at der tale om en AI.
Connor Hayes, der har ansvaret for AI Studio hos Meta, siger til Engadget, at AI-agenterne skal løse et problem, som de helt store influencere og kendisser har på Instagram – nemlig, at de ikke kan nå at svare på de mange direkte henvendelser, de får på platformen.
Med de nye AI-dobbeltgængere kan alle få et svar, men selv på trods af AI-markeringen, har folk åbenbart udtrykt en vis forvirring. Hayes anerkender overfor Engadget, at dette var et problem i testfasen, hvor folk var forvirrede over om de ”talte med en kendis, der taler gennem AI’en, eller en AI, der spiller rollen som kendissen”.
Meta skriver dog i et blogindlæg, at de har ”retningslinjer på plads, der skal beskytte folk, og sikre at AI’erne bliver brugt ansvarligt.” Ifølge Engadget viser skærmbilleder af de nye AI-agenter, at de kommer med en advarsel om at ”visse AI-genererede meddelelser kan være fejlbehæftede eller upassende”.